Атаққа, даңққа, сыйлыққа құмарлық бізде ғана ма? Өзге елдерде қалай екен? Әлемнің көп елінде сыйлық, атақ бар да шығар... Бірақ біздегідей таласа ма?
Бір-бірімен қырықпышақ қырбай болып, бір-бірінің артын қазып, бірі-бірімен өле-өлгенше алакөз болып өте ме?!.
Ілияс Есенберлин сыйлыққа ұсынылғанда қалың қазақ жабылып Мәскеуге арыз жазып, алатын сыйлығын алғызбай тастаған болатын. Оның орнына грузин жазушысы Нодар Думбадзенің айы оңынан туды. Сыйлық басқаға бұйырды.
«Сыйлық» дегенді Кеңес Одағы онсыз да басы бірікпей тұрған қазақ азаматтарын алауыз етуге тиімді пайдаланды. КСРО құрыды. «Сыйлығы» құрымады. КСРО мұралары мұрты бұзылмай сақталып қалды. Сол сыйлық Тәуелсіз Қазақстанды да тастап кеткен жоқ. Қалай сыйлық туралы сөз басталады, солай дау-дамай көбейеді. Мемлекеттік сыйлық төңірегінде тіпті ерекше: осы сыйлықты алмай қалса қазір өліп кететіндей жанталас пайда болады; тізім жасалған сәттен бастап ит ырқылжың тірлік басталады; біреу әке іздейді, біреу жәке іздейді, жоғарыдан «көкесі» табылса шығармасының қандайлық құндылығында жұрттың ісі жоқ.., аңдысын аңдығандардың айы оңынан туады; өзіне ғана сеніп өтпей қалғандар өкпені мәңгілік жолдас етеді, кезекті сыйлықты «жолы болған» жан алады, бірақ сыйлыққа ілінбегендердің көкейінде КЕК қалады; сол кек бір ыңғайы келгенде, орайы туғанда аяқтан шалады, «сыйлық иесі» сүрінгенде, тіпті өлгенде қуана қалады. Сыйлықтың қазаққа көрсетер сыйы осы.
Қазақ зиялысының мұраты тек сыйлық алу ғана ма? Біз осы «сыйлық» қуып жүріп ұлтқа қызмет ету деген мәселені қаперден шығарып алған жоқпыз ба?!.
Әлемде тек Швейцарияда ғана ешқандай сыйлық, атақ, марапат жоқ екен. Швейцария елдің қоры болып қалды ма содан? Кешегідей олимпиада жеңімпаздарына тек Ұлыбритания ғана басқа елдердегідей қомақты қаржы сыйламайды. Бұл елдерде қай салада болсын жетістікке қол жеткізсе, оны азаматтық міндет деп қана қарайды.
Хош, сонымен «сыйлық» алынды делік. Қазақ өнері мен мәдениеті, әдебиеті мен руханияты сол сыйлықтан қаншалықты қайыр көрді? Немесе көреді? Нобель сыйлығы сияқты әлемдік дәрежеде атақ-даңқы, деңгейі толысып тұрса бір сәрі. Бар болғаны – Мемлекеттік сыйлық. Осы үшін біздің қазақтың ең ойлы, парасатты деген азаматтарының алауыздығы қолдан күшейтілсе, онда бұл сыйлықтың қаншалықты қажеттілігі бар?
Айналып Абайға келеміз: «Қазақ тыныштық үшін, ғылым үшін, білім үшін, әділет үшін қам жемейді екен, мал үшін қам жейді екен, бірақ ол малды қалайша табуды білмейді екен, бар білгені малдыларды алдап алмақ яки мақтап алмақ екен, бермесе оныменен жауласпақ екен. Малды болса, әкесін жаулауды да ұят көрмейді екен. Әйтеуір, ұрлық, қулық-сұмдық, тіленшілік, соған ұқсаған қылықтың қайсысын болса да қылып жүріп, мал тапса, жазалы демеске керек екен. Бұлардың жас баланың ақылынан несі артық? Бірақ жас бала қызыл ошақтан қорқушы еді, бұлар тозақтан да қорықпайды екен. Жас бала ұялса, жерге ене жаздаушы еді, бұлар неден болса да ұялмайды екен. Сол ма артылғаны? Қолымыздағыны үлестіріп талатпасақ, біз де өзіндей болмасақ, безеді екен. Іздеген еліміз сол ма?», – депті данышпан.
«Қазақстанның ең мықты жындысы», «Алаштың ең ақымақ адамы», «Мәңгілік елдің мәңгүрті» деген сыйлықтар белгіленсе ше? Оларға да тап осы қазіргідегідей таласар ма едік? Бір-бірімізді жау көріп, аянбай айқасар ма едік? Айтысар ма едік? Тартысар ма едік?!.
Ақселеу аға Сейдімбектің тәмсілге бергісіз бір әңгімесі бар еді. Баяғыда болыстыққа ағайынды, рулас екі адам қатар түсіп, шар тасталғанда әлгінің біреуі басқа тайпаның үміткер өкіліне дауыс бермей, өз туысын жақтапты. Сонда маңайындағы желпілдеткіштер «Ойбай-ау, Пәленшеке! Мына туысқаныңызбен бас араздығыңыз бар еді ғой, неге айныдыңыз? – дегенде, әлгі батыр: – Мен онымен бас араз екенім рас, бірақ біздің намысымыз араз емес қой! – деген екен.
Ешқандай сыйлық белгіленбеген Абылай ханның заманы дұрыс па деймін...
Бұқар жырау, Шалкиіз, Ақтанберді, Махамбеттер де өтті ғой ешқандай сыйлық алмай!..
Алысқа бармай-ақ, кешегі Алаш арыстарына қарайықшы. Солардың қайсысы сыйлыққа ұмтылды?!.
Қазақтың мұраты – қазаққа қызмет ету! «Сыйлықсыз» қызмет ете аламыз ба? Абай айтқандай, «Қазақ тыныштық үшін, ғылым үшін, білім үшін, әділет үшін» қашан қам жейді? Осы жерден тоқтайық. «Сыйлық» туралы осындай сөз жазғанымыз үшін де аяқ астынан әлдекімдер жау тұтып, ағаш есекке теріс мінгізіп, жаманаттылардың қатарына қосылып кетуіміз де бек мүмкін...
Қызғаныш, айтаққа еру, айдапсал дегенде ісіміз жоқ. Біздікі – көмейге кептелген бір сұрақты қою.
«Сыйлық» алармыз, сыйласа аламыз ба?!.
Нұртөре Жүсіп,
"Айқын" газеті