04 қар, 2016 сағат 12:35

Торайғырдың тамылжыған табиғаты

Торайғыр ауылы – «қараңғы қазақ көгіне өрмелеп шығып күн болғысы» келген ақын Сұлтанмахмұт Торайғыровтың өскен жері. Осында Торайғыр көлі, Торайғыр ауылы атымен заманында белгілі би, шешен болған Торайғыр Едігеұлының (1772 – 1825) шежірелі өткені қалды. Тізіп жаза берсек, сыры мен жыры жетерлік. Баянауылдың туризмге өзінен-өзі сұранып, дайын-ақ тұрған жер.

Бір жақсысы, Торайғыр ауылы жол бойында, табиғаты көз сүріндірер жерде, тау ішінде, көл жағасында орналасқан. Сондықтан ба, әкімдіктегілер тілшілер келсе де, алыс-жақыннан туристер, қонақтар келе қалса да, осы ауыл жаққа қарай ала жөнелетіні бар. Әрі айтқанымыздай-ақ, жол бойында, тау ішінде отырған басқа ауылдарына қарағанда, жолдың қырық мың мехнатын көрмей, әйтеуір, жылдам жетіп келесің. Биыл әлгі қырық жыл бойы ой-шұңқырлы тұрған Торайғырдың жолы жөнделіп, ауыл да, туристер де, қонақтар да, тілшілер – біздер де бір қарық болып қалдық. Айтпақшы, биыл бұл ауылда үлкен өзгеріс, жақсы жаңалық бар: ЭКСПО-ға келетін шетелдік туристерді қарсы алуға әзірленуде.

Енді, міне, жаңадан жасалған жолмен зулап, айнала биік шыңды құзды тауларға көз жеткізе алмай, толқыған Торайғыр көліне ойша шомылып, таңдана қарап келеміз. Жергілікті зерттеуші, тарихшылар болса, ертедегі темір дәуірінің қорғандар тобы көне ескерткіштері, қорымдарының көлдің шығыс жаға­лау­ындағы демалыс аймағында қал­ғанын айтуда. Облыс орта­лы­ғындағы Сұлтанмахмұт Торай­ғыров атындағы мемлекеттік универ­ситеттің археология факультеті зерт­теу жұмыстарын жүргізді. Бұл біздің дəуірге дейінгі VIII-IX ға­сыр­ларда немесе сақ дəуірінен келе жатқан Тасмола мəдениеті де бо­луы мүмкін. Жағадағы қазылып жат­қан жерлер қоршалған күйі қа­лып­ты. Көл суы биік құзды шың­дардың түбінен толқындана жарыса шығып, жағаға соғылады. Түстік жиегінде үшкір басты биік шың  Найзатас тұр. Ашық беті көлге қа­­раған су үстіне асыла біткен Үңгіртас үңірейеді. Тау түбінен ағып жатқан Әулиебұлақтың суынан ішкен адам ауруынан сауығып ке­теді деседі.

Ауыл əкімі Арғын Абраров бас­­­тап ауыл ішін қоқыстан тазар­тып шығыпты. Абаттандыру жұ­мы­с­тарына қаржы бөлінгенін есті­ген­дерімен, аз-маз бұл қаржының өзі ауыл əкімінің есебіне қай күні түсері белгісіз.

– Қазір Әулиебұлақтың айнала­сын тазалап, жөндеу жұмыстарын жасап жатырмыз. Бұлақ суын ішіп, қара­ағаштың түбінде демалып отыратын орындықтар орнатпақпыз. – дейді ауыл әкімі.

Алдыңғы бір жылдары «Баян­ауыл­дың бұлақ суы» атты су шыға­ра­тын цех та жұмыс жасаған-ды. Бүгінде цех тоқтап, ғимараты қаңы­рап тұр. Ауыл әкімі ауыз су тапшы емес дейді. Десе де, ауыл күнделікті іше­тін суды осы Əулиебұлақ пен Сабық құдығынан тасып ішеді екен. Үлкендер жағы Əулие бұлақтың сылдырап ағып жататын ағысы саябырлап барады деп қалды.

Ал бұлақтың қасында бұйы­ғы­лана, ұйыса өскен ағаштар тобы «Қызыл кітапқа» енген. Кесуге, бір бұтағын жұлуға рұқсат жоқ. Қасына тұрып суретке түскенде, жапырақтарынан, домалақтана бұйығылана өскен бойына қарап, өзге ағаштардан өзгешелігін де бай­қайсыз. Баянауылдықтар «қанды қараағаш» деп те атайды. Бұрын Торайғыр көліне таудан шығатын бірнеше бұлақ суы келіп құйылса, қазір біреуі ғана қалған. Басқа бұлақтар бітеліп қалыпты. Жыл сайын лайланып, су бетін балдыр басу қаупі де содан. Көл жағасындағы ауылдардың да қоқыстары ағын сумен осы жерлерге шайылып келетіні облыс әкімі Болат Бақауовтың жазда Торайғыр ауылына жасаған сапарында да айтылды.

– Торайғыр көлі жағалауына туристерді көбірек тарту қажет. Ауыл­ға кіре берістегі ескерткіште жөндеу жұмыстарын жүргізіп, арнайы билбордтар ілу керек. Облыстық бюджеттен бөлінетін қаражатқа қарап отырмай, ол жұмыстарды өздеріңіз де жүргізуге болар. Көлдің маңайындағы бос үйлерді тексеріп, рұқсаттама құ­жат­­тары дұрыс болмаса, оларды ұлттық саябақтың балансына аудару қажет. Туризмді дамы­ту­да ұлттық дәстүрлерімізді ұмытпай, саяхатшыларға қымыз бен ат үстіндегі экскурсияларды ұсы­ны­ңыз­дар, – деп тапсырма берген еді облыс әкімі.

Аймақ басшысы айтқандай, көл жағасындағы 2000 жылдары са­лынған демалыс үйлері есік, тере­зелері аңырайып, қаңырап бос жатыр. Одан беріде қаз-қатар қы­зыл түске боялған бірнеше дема­лыс үйлері тұр. Қасына барып көр­ге­ні­мізде, демалушылар бар екенін кө­ріп, қуанып қалдық.

– Тамаша жер. Саф ауадан бас ай­на­лады. Бірақ демалуға, суға түсу­ге әлі де жағдай жасалмағанын кө­ріп тұрсыздар. Көл ішіне белгілер қойылуы керек-ақ. Біз жабайы ту­ризмді қаламаймыз, адам сияқты де­мал­ғымыз келеді, – дейді бізбен кез­дескен туристер реніш білдіріп.

Кəсіпкер Ерлан Əлімбаев Сұл­тан­махмұт Торайғыровтың кесене­сіне жыл сайын күтім жасайды екен. Талғат Бораншиев болса, өз қаражатына ақынның мүсінін жасатып, музей алдына қойдырыпты. Ғиб­рат, тағзым, құрмет деген осы. Мұн­дай ғибратты іске мектеп оқу­шылары да үлес қосуда. Олар да ақын кесенесінің маңын тазалап, кү­тім жасауда. Кәсіпкер Қасен Солтан­баев та ауыл балаларының кү­рес­пен айналысуы үшін жаттығу алаң­шаларын сыйға тартыпты. Тұр­ғындардың өздері, ешкімге жа­лын­бай-ақ, мешіттерінің жылу жүйесін жасап алыпты. Ауылдың ер-азаматтары Баянауылды жан-жақтан қазып, кен қопарып жатқан жекеменшік кеніштерде еңбек етуде. Сақтықта қорлық жоқ. Кенін алып болған соң, кеніштер ашық-шашық қалып, одан ұшқан удан Калачидегі секілді ұйықтап қалып жүрмейік десіп ескерту де жасап жатыр.

«Торайғырдың малдарының жұм­сақ етін жеп, бал қымызын ішіп, бал қаймағынан ауыз тиіп көріңіз. Құрт, май, қымыз, ұлттық салт-дәстүрлерің өзгеге таңсық, ендеше, неге пайдаланбасқа» десек, «шетелдік туристердің келе жатқандары бір бұл емес, ЭКСПО-ға дейін де талай шетелдік келіп-кет­кен, оған үйренгенбіз», – дейді ауылдықтар. Олай болса, таудың, дала­ның табиғи өнімдерінен бас ала алмайтын, саф ауасына мас болатын шетелдік туристерің қусаң кетпейді бұл жерден.

– Бізге жетпейтіні жайылымдық жер, – дейді ауылдықтар.

– Малды емін-еркін жая алмай­мыз, өріске жіберуге жер тар. Өйт­кені, біздің ауыл Баянауыл ұлттық паркі аймағында орналасқандықтан, осындай жайсыздық бар. Бұл мәселе қалай шешімін табар екен? Сүтпен, етпен, май, құрт, қымызбен өзімізді өзіміз қамтамасыз етіп отырмыз. Бұл – бір. Екіншіден, туризмді дамытуға қар­сы емеспіз. Үкімет дамудың ұзақ мерзімді бағдарламасында туризмді экономиканың маңыз­ды салаларының бірі деп жария­лағанын да білеміз, бірақ экология, табиғатты қорғау деген ұғымды да ұмытпайық, деген ойлар да айтылды. Әрине, бұл бағдарлама сол үшін де басқа өңірлермен қатар, Баян­ауылдағы экотуризмді де іске қосу саласы жергілікті жердің, ауданның, ауылдық экономиканы дамыту көздерінің бірі болып отыр. Баянауылдың туризмін дамыту үшін – ең алдымен аудандағылар ояну керек, білікті, білімді мамандар аса қажет деді мамандар.

Зерттеуші мамандар, туризм индустриясын дамытуда экологиялық соқ­пақ басты міндет атқаратынын ескер­туде. Ал экологиялық соқпақ дегені­міз – табиғат қорғау ісінде эколо­гиялық білім мен тәрбие бе­ру­ге, оны көпшілік арасында насихаттауға бағытталған әрі эко­ло­гиялық ақпаратқа толы белгі­ленген маршрут немесе демалыс орны. Экологиялық соқпақта оқу экологиялық білім мен тәрбие беру үдерісін үйрету ғана емес, туристердің еркін түрде ақпаратты қабылдау, табиғи ортада жүріс-тұрыс ережесін сақтау мақсатын көздейді. Шынында, Баянауылға керегі де осы. Экологиялық туризмді дамыту мен экотуристік әлеуетті жоғарылату үшін ұлттық саябақтарға туристердің келуін реттеп отыруға тиіспіз. Экотуристерді қорғалатын аумақтарға емес, оларға жақын жердегі Торайғыр сияқты ауылдарға орналастырса, сонда жергілікті тұрғындар айтып отырған табиғат қорғау мәселесі де оңтайлы шешімін табады.

Біз мөлдірген сұлу Торайғыр көлі­мен, заңғар биік құз — жартас­ты Ақбет тауымен, өзімізді құшақ жая қарсы алған ауылдағы ағайын­мен қимай қоштастық. Көл жағалай жүріп отырып, ақын Сұлтан­махмұттың ақ кесенесіне барып, тағзым еттік. Ауылдықтар кесенеге дейін алып баратын жолды жөндеп беруін сұрап отыр. Торайғырға келетін адам қарасы болса аз емес, біз де жол жөнделсе дейміз.

Фарида БЫҚАЙ,

«Егемен Қазақстан»

Павлодар облысы,

Баянауыл ауданы