2025 жылғы 6-7 шілдеде Рио-де-Жанейрода БРИКС елдері басшыларының 17-ші кездесуі сәтті өтті. ҚХР ның ҚР дағы Төтенше және Өкілетті Елшісі Хан Чунлинь өз мақаласында БРИКС форматын кеңейту және жаһандық Оңтүстік елдерінің рөлін күшейту аясында Бейжің мен Астана арасындағы стратегиялық ынтымақтастықты тереңдетудің маңыздылығын атап өтті, деп хабарлайды Ult.kz.
Бұл жоғары деңгейдегі кездесу БРИКС – ке жаңа мүше-Индонезия, сондай-ақ 10 серіктес ел қосылғаннан кейінгі алғашқы саммит болды. Саммитке көптеген басқа дамушы нарықтар мен елдердің, сондай-ақ халықаралық және аймақтық ұйымдардың өкілдері шақырылды. Кездесу "неғұрлым инклюзивті және тұрақты басқару үшін жаһандық Оңтүстіктің ынтымақтастығын нығайту" ұранымен өтті және талқылау алты негізгі тақырыпқа бағытталған: жаһандық денсаулық сақтау, сауда және қаржы, климаттың өзгеруі, жасанды интеллектті басқару, Халықаралық қауіпсіздік архитектурасын реформалау және институционалдық даму. Кездесу қорытындысы бойынша БРИКС елдерінің бірыңғай ұстанымын бекітетін "Рио-де-Жанейро декларациясы", "БРИКС көшбасшыларының жасанды интеллектті жаһандық басқару туралы мәлімдемесі" және "БРИКС елдері көшбасшыларының Климаттық қаржыландыру жөніндегі негіздемелік декларациясы" сияқты бірқатар құжаттар қабылданды.
ҚХР Мемлекеттік кеңесінің Премьер-министрі Ли Цян БРИКС-тің 17-ші саммитінің пленарлық сессиясында сөйлеген сөзінде бір ғасыр ішінде бұрын-соңды болмаған өзгерістерді жеделдету, халықаралық ережелер мен тәртіпті елеулі түрде бұзу, көпжақты механизмдердің беделі мен тиімділігін әлсірету жағдайында, Төраға Си Цзиньпин ұсынған кең консультациялармен, бірлескен үлестермен және ортақ артықшылықтармен сипатталатын жаһандық басқарудың көзқарасы барлық оның өзектілігі мен практикалық маңыздылығын растайды. БРИКС елдері жаһандық Оңтүстіктің жетекші күші ретінде жаһандық басқару реформасын ілгерілетуде Авангард болуға ұмтылып, Тәуелсіздік пен өзін-өзі қамтамасыз етуді қолдауы керек. БРИКС-тің кеңейтілген форматы шеңберіндегі ынтымақтастық көпжақтылықты қорғауға және іске асыруға, ашық әлемдік экономиканы қалыптастыруға, халықаралық қаржылық ынтымақтастық деңгейін арттыруға және экономикалық өсудің жаңа көздерін ашуға тиіс. Өндірістік-өткізу тізбектерінің тұрақтылығы мен үздіксіздігін қамтамасыз ете отырып, унилатерализм мен протекционизмге батыл және біржақты қарсы тұру қажет.
2006 жылы жаһандық Оңтүстіктің ұжымдық Өрлеу толқынында пайда болғаннан бері БРИКС ынтымақтастық механизмі жаһандық Оңтүстік елдерінің өзара іс-қимылының авангардына және тең және реттелген көп полярлықты, сондай-ақ жан-жақты және инклюзивті экономикалық жаһандануды ілгерілететін тірек күшке айналды. Ол "жаһандық Оңтүстіктің" біртұтастығы мен ынтымақтастығының қуатты Күштерін одан да кең ауқымда біріктіріп, барлық тараптардың ортақ болашағына жол ашады.
БРИКС-тің кеңейтілген форматындағы ынтымақтастық ауқымның артықшылығына ие. 2025 жылдың қаңтарында Индонезия – АСЕАН-ның ең ірі экономикасы және ең көп қоныстанған елі ресми түрде қосылғаннан бері БРИКС-тің кеңейтілген форматы әлем халқының жартысына жуығын біріктіреді, бұл әлемдік ЖІӨ-нің үштен бірінен астамын құрайды және оның әлемдік экономиканың өсуіне қосқан үлесі 50% - дан асады. Ол әлемдік экономиканы қалпына келтіру және дамыту ісінде жаһандық Оңтүстікті білдіретін маңызды күшке айнала отырып, жаһандық өндіріс тізбектерінің қауіпсіздігі мен тұрақтылығын сақтауда маңызды рөл атқарады. Сандардағы бұл өзгерістер БРИКС бастаған Жаһандық Оңтүстік елдерінің шеткі аймақтан халықаралық аренаның орталығына жедел қозғалысын көрсетеді.
БРИКС-тің кеңейтілген форматы шеңберіндегі ынтымақтастық тұжырымдамалар саласында артықшылыққа ие. БРИКС елдері шынайы мультилатерализмді жүзеге асыруға, БҰҰ-ның орталық рөлі бар халықаралық жүйені қорғауға, "жабық блоктар" мен "тар топтарды"құруға қарсы бола отырып, ДСҰ базасында көпжақты сауда жүйесін қолдауға және нығайтуға ұмтылады. БРИКС елдері біржақты санкциялар мен күш қолдану қаупін жоққа шығарып, диалог пен кеңес беру арқылы халықаралық және аймақтық ыстық нүктелердегі дауларды шешуге бірауыздан шақырады. БРИКС жаһандық басқару жүйесіне көбірек инклюзивтілік, әділеттілік пен заңдылықты әкелу арқылы қолданыстағы халықаралық жүйені реформалауды сындарлы түрде ілгерілетуге ұмтыла отырып, саяси үйлестіру мен ұстанымдарды үйлестіруді қолдайды.
БРИКС-тің кеңейтілген форматы шеңберіндегі ынтымақтастық даму саласында артықшылыққа ие. Кейбір елдер экономика мен сауда мәселелерін саясаттандырып, қаруға айналдырып, "байланыстар мен тізбектерді үзуді" (жаһандануды) белсенді түрде қолданып, "жоғары тарифтер таяқшасын" желбіретіп, жаһандық экономикалық қалпына келтіруге жасанды кедергілер жасаса, БРИКС елдері "даму мен қайта өрлеу жолындағы пікірлес адамдар"болу жолын нық таңдайды. Көшбасшылар кездесулерінің жетекшілігімен және іскерлік форум және сауда министрлерінің кездесуі сияқты министрлер деңгейіндегі кездесулердің қолдауымен БРИКС ынтымақтастық механизмі жаһандық Оңтүстіктің мүдделерін білдіретін практикалық және тұрақты, сондай-ақ тиімді өзара әрекеттесудің ұзақ мерзімді платформасына айналды. Тараптар экономикалық жаһандану үрдістеріне сүйене отырып, валюта-қаржы саласы, сауда және инвестициялар, энергетика және ресурстар, инфрақұрылым сияқты салалардағы ынтымақтастықты дәйекті түрде тереңдетуде. Бұл экономикалық жаһандануды қорғаудағы және сауда мен инвестициялар саласындағы процедықтандыру мен процедураларды жеңілдетудегі жаһандық Оңтүстік елдерінің күшті күшін көрсетеді.
БРИКС-тің кеңейтілген форматы шеңберіндегі ынтымақтастық басқару саласында артықшылыққа ие. БРИКСТІҢ ынтымақтастық механизмінің мәні-ол гегемонияға, күшке және артықшылықтарға негізделген ескі басқару үлгілерін жеңеді және "кең консультациялар, бірлескен жарналар және ортақ артықшылықтар"жаңа тұжырымдамасын жасайды. БРИКС елдері диалог пен кеңес беру және жаһандық сын-қатерлерге бірлесіп қарсы тұру арқылы мәселелерді шешуді қолдайды. Экономикалық салада БРИКС елдері өз ұстанымдарын белсенді түрде жариялайды, ал саясат пен қауіпсіздік саласында дәйектілік пен ықпалдың артып келе жатқанын көрсетеді. "БРИКС+" ынтымақтастық моделі және серіктестік байланыстарды кеңейту арқылы БРИКС тетігі жаһандық басқару жүйесіне халықаралық саясат пен экономиканың даму шындықтарына неғұрлым барабар сәйкес келуге мүмкіндік бере отырып, жаһандық басқаруды талқылау мен практикаға көбірек елдерді тартуға ықпал етеді.
Қытай кеңейтілген БРИКС форматындағы ынтымақтастықта негізгі қозғаушы және бағыттаушы рөл атқарады. БРИКС пен жаһандық Оңтүстік ынтымақтастығының негізгі қатысушысы ретінде қытай сыртқы әлемге ашықтықтың жоғары деңгейі арқылы жаһандық ашық ынтымақтастықты ілгерілету арқылы тарихтың оң жағында тұрақты тұр. Қытай әлемге өзінің дамуының жаңа кезеңі арқылы өсу мен мүмкіндіктерге жаңа серпін беруді жалғастыруда, бұл барлық елдердің халықтарына одан да көп пайда әкеледі. Қытай бірінші болып БРИКС+ ынтымақтастық моделін ұсынды, БРИКС елдері мен басқа да дамушы экономикалар арасындағы диалогты алға тартты және БРИКС ынтымақтастығының шеңберін мүше елдерден жаһандық Оңтүстіктің кең әлеміне дейін кеңейте отырып, көп қабатты серіктестік желісін сәтті қалыптастырды. Қытай тарапы "бейбіт БРИКС", "инновациялық БРИКС", "жасыл БРИКС", "әділ БРИКС" және "мәдени БРИКС" құру тұжырымдамасын ұсынды, бұл БРИКСТІ жаһандық Оңтүстіктің бірлігі мен ынтымақтастығының негізгі арнасына, сондай-ақ жаһандық басқаруды реформалаудағы озық күшке айналдыру бағытын көрсетті. Қытай ұсынған адамзаттың біртұтас тағдыры қауымдастығын құру тұжырымдамасы және үш жаһандық бастамалар жаһандық сын-қатерлерді жеңу үшін жүйелік шешімді ұсына отырып, БРИКС рухына толық сәйкес келеді.
БРИКС шеңберіндегі ынтымақтастықты тереңдету Қытай мен Қазақстан үшін шынайы мультилатерализмді ұстануда сөзсіз таңдау болып табылады. Биыл қытай халқының жапон басқыншыларына қарсы соғыстағы жеңісі мен Дүниежүзілік антифашистік соғыстағы жеңісінің 80 жылдығы, сондай-ақ БҰҰ құрылғанына 80 жыл толады. Дегенмен, әлем әлі де тыныштықтан алыс, геосаяси қақтығыстар бірінен соң бірі өршіп тұр. Соғыстан кейінгі халықаралық тәртіпті сақтау және бейбітшілік пен тұрақтылықты бірлесіп қамтамасыз ету халықаралық қоғамдастықтың ортақ үндеуі және Қытай мен Қазақстанның ортақ ұмтылысы болып табылады. Қазақстан ресми түрде БРИКС-тің әріптес еліне айналды. Қазақстандық тараптың кіруі жаһандық Оңтүстіктің бірлескен дамуының жаңа бетін аша отырып, БРИКС-тің кеңейтілген форматы шеңберіндегі ынтымақтастықты одан әрі нығайтады және кеңейтеді. Қытай тарапы Қазақстан тарапымен бірге екі мемлекет басшылары қол жеткізген маңызды уағдаластықтарды белсенді түрде іске асыруға, БРИКС шеңберіндегі ынтымақтастықты үздіксіз нығайтуға, БҰҰ-ның орталық рөлі бар халықаралық жүйені және халықаралық құқыққа негізделген халықаралық тәртіпті берік қорғауға, сондай-ақ дамушы елдердің кең ауқымының ортақ мүдделерін батыл және біржақты қорғауға дайын.
Қытай әрқашан жаһандық Оңтүстіктің ажырамас бөлігі болды, болады және дамушы елдердің қатарында қалады. Халықаралық жағдайдағы өзгерістерге қарамастан, Қытайдың жаһандық Оңтүстікпен бірге болуға деген алғашқы ұмтылысы өзгеріссіз қалады және оның жаһандық Оңтүстіктің дамуы мен жандануын қолдау міндеттемесі тоқтап қалмайды. Қытай тарапы көшбасшылардың осы кездесуін шекара ретінде пайдалана отырып, "БРИКС рухын" ұстануды жалғастырады және Қазақстанмен және БРИКС басқа серіктестерімен бірге БРИКС елдерінің ынтымақтастық тетігін ұдайы тереңдетіп және кеңейтіп, жаһандық басқаруды неғұрлым әділ, ұтымды, тиімді және реттелген бағытта дамытуға ықпал ететін болады. Бұл бейбіт дамуға, өзара тиімді ынтымақтастыққа және бірлескен өркендеуге негізделген "жаһандық Оңтүстікті" жаңғыртуды жүзеге асыру, сондай-ақ адамзаттың біртұтас тағдыры қауымдастығын құруды ілгерілету үшін күш-жігерді нығайтуға мүмкіндік береді.
