07 қыр, 2016 сағат 09:53

Жаңалық көп, ал «жаңашылдар» кiмдер?..

12 жылдық бiлiм жүйесiне көшу мақсатындағы жаңа стандарттарды елiмiздегi барлық мектептерге 1-сыныптан енгiзу шаралары жаппай басталып кеттi. Мектеп табалдырығын жаңа аттаған шәкiрттер ендi бiрыңғай базалық оқулықтар бойынша бiлiм алады.

Министрлiк өкiлдерi бұл оқулықтардың аймақтар арасындағы бiлiм сапасын онлайн режимiн­де теңестiруге, сондай-ақ оқу үлгерiмiн қадағалауға, қазына қаржысын үнемдеуге мүмкiндiк бе­ретiнiн айтады. Сонымен бiрге, “бiлiм беру проце­сiндегi дәстүрлi құралдар бейнематериалдар мен интерактивтi сабақтар арқылы да толығады, бұл өте тиiмдi”, – деп сендiруде.

Ресми ақпаратқа жү­гiнсек, биылдан бастап мектеп бағдарламасы тұтастай өзгермек және ол баланың логикалық ойлауы мен дүниетанымын дамытуға бағытталмақ. Осыған орай, соңғы үш жылда 52 мың мұғалiм жаңартылған бiлiм маз­мұнының әдiстемесi бо­йынша бiлiм жетiлдiрудiң деңгейлiк курстарында оқыған. Ал биылғы жазда 73 мың мұғалiм осы бағытта дайындықтан өткен. Оқытушыларға арналған әдiстемелiк материалдар әзiрленген. 

Мектептердiң жаңа мазмұндағы оқулықтарын сатып алу үшiн мемлекет қазынасынан 18 млрд-қа жуық теңге бөлiнген. Оның 6 млрд 200 мыңға жуығы 1-сыныптардың оқулықтарын алуға жұм­салған. Әрине, аз ақша емес. Дегенмен қанша көлемде шықса да, оқу­лық жетiспеушiлiгi болмай тұрмайды. Әсiресе, 1-сыныптар саны ерекше көп болып тұрған қазiргi жағдайда. Мысалы, биыл 1-сыныпқа барғандар саны 370 мың екен. Бұл өткен жылмен салыстырғанда, 30 мыңға көп. Кейбiр мектептерде 1-сынып шәкiрттерiнiң жалпы саны мыңнан асып кеткендiктен, тiптi п, р, с сыныптары ашылғаны әр тараптан жеткен ақпараттарда айтылды да. Осыған байланысты “мектептер бұған дайын ба едi? Бастауыш сынып мұғалiмдерiнiң тапшылығы қаншалықты сезiлу­де?” деген сауалдың    туын­­дайтыны заңды. Алайда Бiлiм және ғылым вице-министрi Эльмира Субханбердиева бұлайша алаңдауға негiз жоқтығын мәлiмдедi. “Жергi­лiктi әкiм­шi­лiктерден бiз­ге ондай мәлiмет түскен жоқ. Егер мұғалiмдер же­тiспей жатса, бiздiң сайтымызға жазуға болады. Жергi­лiктi бiлiм басқармаларымен бiрлесiп, бiз бұл мәселенi шешемiз”, – дейдi ол.

Осы тұстағы тағы бiр жайт, мектепте кiтаптың жетiспеушiлiгiне байланысты, егер ата-ана әлде­бiр оқулықты дүкеннен сатып алатын болса, соның түбiртегiн сақтап қоюы керек. Жергiлiктi бiлiм бас­қармасына соны көр­сету арқылы жұмсаған ақшасын қайтарып ала алады деген де ақпаратты құлағымыз шалды. Бiрақ бұл арада ескерiл­меген бiр жайт – жоқ оқулықты жұрт дүкеннен емес, көп жағдайда базардан ғана таба алады. Пайданың шығатын жерiн күнi бұрын сезетiн алыпсатарлардың “Алматы­кiтап”, “Мектеп”, “Атамұра” баспаларынан оқу­лық­тарды сыпырып-сиырып, таудай ғып әкетiп жатқанын көрмеген ел кемде-кем. Қарапайым ғана мысал, Алматыдағы “Дәуiрде” басылған оқу­шы күнделiктерi дүкенде жоқ, ал базарда 500 теңгеден самсап тұр. “Неге қымбат?” десең, “өзiмiздiкi ғой, қағазы сапалы” дей­дi. Керiсiнше, өзiмiздiң өнiм әлдеқайда арзан болуы керек емес пе?! Баспаның өз дүкенiнен, әри­не, төмен бағада алуға болатын шығар. Бiрақ сөреде жоқ! Сол сияқты, мұқтаж жұрт тапшы оқулықтарды да өз бағасынан үш-төрт есе қымбатқа базардан алуға мәжбүр. Сосын оған кiм қандай түбiртек бе­редi және шығынын өте­гелi тұрған кiм бар?.. Сондықтан жұрт керегiн тиiстi баспалардың дү­кен­дерi­нен ғана алсын десек, оқулықтарды алыпсатарларға оңды-солды өң­гертiп жiберуге тыйым салу қажет. Өкiнiшке қа­рай, осы жағына назар аударып, қадағалап жатқан ешкiм жоқ.          

Биылғы тағы бiр жаңалық – 1 сыныптардың 5 күндiк оқу аптасына көшкенi. 2017-де 2, 5, 7-сыныптар, 2019 жылға дейiн барлық сыныптар 5 күндiкке көшетiн көрiнедi. Мұнда да 5 күн оқу бақытына ие сыныптардың қандай принциппен екшелгенi түсiнiксiз. Мысалы, келесi жылы 3, 4, 6-сыныптарды да 5 күндiкке көшiруге не кедергi?.. Шендiлер “мыналар көшедi, мыналар көшпейдi” деп кесiп айта салады, ал себебiн ашып айтпайды. Соған қарап, осы жаңашылдықтардың барлығының жан-жақты ойластырылып, себеп-салдары түгелдей сарапталып жасалып жатқандығына ерiксiз күмәнданасың.

“Ал жарайды. Бiрақ осы жаңа стандартты кiм дайындады?” деген сұраққа да министрлiктiң толыққанды жауабы жоқ. Эльмира Субханбердиеваның айтуына қарағанда, құрамына профессорлар, методология мамандары, әр облыстан жергiлiктi мұ­ғалiм­дер кiрген комиссия дайындаған. Егер олар аты бар, заты бар, пiкiрiн дүйiм ел сыйлайтын, уәжiмен жұрт санасатын, бiлiмдi де бiлiктi, аузы дуалы адамдар болса, “Мiне, айтар сын, тағар мiндерiң болса, осыларға айтыңдар. Жаңа стандартты жасаған осылар”, – деп ашығын айтпай ма?! Немесе сол адамдардың өзi: “Орыс тiлi мен ағылшынды, жаратылыстануды 1-сыныптан бастап оқытуды ұйғарған және қазақтың тiлi жаратылыстану пәндерiн жоғары сыныптарда оқытуға жарамайды” деп шешкен комиссия құрамында мен болдым”, – деп неге сүйiншi сұрамайды?!

Жаңашылдық та жақсы шығар, егер соған жағдайың толық келiп тұрса. Мәселе сонда – бiз елiмiздегi мектеп атаулының жоғын түгендеп, мұғалiмдердiң, оқушылардың қыжалаттарын өтеп болдық па? Бүгiнде 33 мектеп үш ауысыммен оқитын кө­рiнедi. Бұл, әрине, тек ресми дерек. Мұның сыртында, алыс ауылдардағы апатты жағдайлардағы бiлiм ошақтары қаншама! Кейбiр елдi мекендер толыққанды орта мектепке зәру болып отыр. Осы жақында ғана “Хабар” арнасындағы “Жетi күн” бағдарламасынан көрсеттi – Астананың iрге­сiн­дегi Қаражар ауылындағы бас­тауыш мектептiң үш-ақ сынып бөлмесi бар екен. “1-сыныпқа биыл барған 118 бала үш ауы­сыммен оқуы мүмкiн” дейдi. Ал жоғары сыныптардағы 250 бала Қараөткелге, Астанаға қатынап оқуға мәжбүр. Осыдан екi жыл бұрын ауылда мектеп салына бастаған. Бiрақ жартысына келiп тоқтап қалған. Себебi тиiстi қаражат толықтай бөлiн­беген. Басқа-басқа, Астананың түбiн­дегi ауылдың халқы осындай күй кешiп отыр. Ал алыс аймақтардағы жұрт не халде?! Жарық, жол, ғаламтор мәселесi, елдiң әлеуметтiк жағдайы сын көтере ме?.. Күнделiктi сабағын бiрдеңе ғып өтiп, әйтеуiр нәпақа табу қамымен жүрген мұғалiмдер де бар. Олар жаңа талапқа қалай, қайтiп бейiмделмек?..

Мұның бәрi ескерiлдi деп айта алмаймыз. Ескерiлуге тиiс едi. Осындай жағдайда орта бiлiмнiң ертеңгi сапасы, салмағы қалай болады, ол да белгiсiз. Әйтеуiр артын қайырлы қылғай...

Роза РАҚЫМҚЫЗЫ,

"Жас Алаш" газеті