Кеше Мемлекет басшысы Нұрсұлтан Назарбаевтың қатысуымен Астанада Қазақстан Республикасы судьяларының VII съезі өтіп, онда Ұлт жоспарын жүзеге асырудың нәтижелері мен судьялардың соңғы құрылтайында алға қойған міндеттердің орындалуы және сот жүйесін одан әрі дамытудың өзекті мәселелері қаралды.
Төрт жылда бір рет ұйымдастырылатын мұндай маңызды жиынға еліміздің әр өңірінде сот саласында қызмет ететін 600-ден астам делегат пен әлемнің 11 елінен сарапшылар, судьялар корпусының өкілдері келді. Айтулы жиынға Парламент депутаттары, орталық мемлекеттік органдардың жетекшілері, заңгерлер қауымдастығының, халықаралық ұйымдар мен үкіметтік емес ұйымдардың өкілдері қатысты.
Мемлекет басшысы Тәуелсіздік жылдарында Қазақстанда түбегейлі жаңа өзгерістерге сай келетін заманауи сот жүйесі қалыптасқанына ерекше тоқталып, сөз сөйледі.
Біз Тәуелсіздік жылдары мемлекет құра отырып, Қазақстанда жүргізілген іргелі реформаларға сай қазіргі заманғы сот жүйесін қалыптастыруға айрықша көңіл бөлдік. Мұнсыз алға қарай шынайы жылжу болмайды. Атап өткенімдей, аз нәрсе жасалған жоқ. Алайда, біз атқарған орасан жұмысты жұртшылықтың оң бағалауы, тұтастай алғанда, сот қаншалық жылдам және ең бастысы, әділ болатындығына байланысты, деп бастады өзінің сөзін Елбасы.
Мемлекет басшысы айтып өткендей, адамдар өз мәселелерін шешу үшін айлап-жылдап билік дәліздерінде жүгіруге тиіс емес. Заң бұзылған жағдайда адам сотқа баруы тиіс және сол жерде өз құқықтары мен бостандықтары қорғалатынына сенімді болуы керек. Барлық өркениетті әлемде осылай. Демек, кез келген нағыз сот реформасының түпкі мақсаты – судьялардың адалдығы мен кәсібилігі, әділдік және әділ сотқа қолжетімділік болып саналатын тәуелсіз және сатылмайтын сот билігі.
Мен жариялаған, құқық қорғау органдары мен соттардың проблемаларының бүкіл қырын қамтитын Ұлт жоспары дәл осы міндеттер ауқымын шешуге бағытталған. Ұлт жоспарын жүзеге асыру үшін екі жылда аз шаруа атқарылған жоқ, соның ішінде мемлекеттің қылмыспен күрестегі мүмкіндіктері күшейтілді, азаматтар мен мемлекет мүдделерінің құқыққа қарсы әрекеттерден қорғалу деңгейі өсті. Былтыр Парламенттің белсенді жұмыс істеуінің нәтижесінде нормативтік-құқықтық база қалыптастырдық. Ұлт жоспарының орындалуын қамтамасыз ететін ондаған заң қабылданды. Бұл заңдар 2016 жылғы 1 қаңтардан іске қосылды. Ендігі әңгіме не істелгені жөнінде, деп атап көрсеткен Мемлекет басшысы барлық 100 қадам мүлтіксіз орындалуы тиістігін қадап айтты.
Құқық қорғау органдарында кадр жөніндегі жұмыс жетілдіріліп жатыр. Құқық қорғау құрылымдары қызметкерлерін іріктеу жүйесі біліктілік негізінде жақсартылуда. Жергілікті полиция қызметі құрылып, жұмыс істеуде, ол жергілікті билік органы мен жергілікті қоғамдастыққа есепті. Полиция жұмысының ашықтығын қамтамасыз ету үшін қоғамдық кеңестер құрылды, олар полицейлердің этикалық нормаларды бұзатын әрекеттеріне қатысты шағымдарды қарайды. Жұртшылыққа полиция жұмысының тиімділігін бағалауға мүмкіндік беретін «Қылмыстық құқық бұзушылықтар картасы» интернет-порталы іске қосылды. Қылмыстық жазаны орындау жүйесі жаңғыртылуда. Бас бостандығынан айыру орындарынан босап шыққан азаматтарды әлеуметтік сауықтырудың жаңа жүйесі түзілуде, деді Мемлекет басшысы.
Елбасының айтуынша, осы жұмыстардың басты буыны сот билігі болып саналады, оны жаңғыртпайынша қалған шараның бәрі іске аспауы мүмкін. Сол себепті, «100 нақты қадам» – Ұлт жоспарын жүзеге асыру барысында сот жүйесі түбегейлі жаңаруы тиіс, деді Президент. Басталған жаңғыртулар аясында қазірдің өзінде біраз жұмыс атқарылған. Мәселен, сот жүйесінің көпсатылығы жойылды. Ол оңтайлы әрі азаматтар үшін мейлінше қолжетімді бола түсті, сот ісіндегі әуре-сарсаң тудыратын жағдайлар түзетілді, сот төрелігі жедел әрі ашық бола бастады.
Мемлекет басшысының айтуынша, сот төрелігінің сапасын арттыру үшін соттарды мамандандыру әрі қарай жалғастырылуда. Инвестициялық даулар жөніндегі сот өндірісі енгізілді.
IT-технологиялар негізінде барлық жерде сот барысының бейне және үн жазбасы жасалады. Бұл адамдардың сенімін ұлғайтады.
Елбасы бұдан әрі «Астана» халықаралық қаржы орталығын құрып жатқанымызға, онда Англия құқығы, сондай-ақ әлемнің жетекші қаржы орталықтарының стандарттары қолданылатынына тоқталды. Орталықтың қатысушылары арасындағы дауларды шешу ісі мемлекеттік сот өндірісі жүйесіне кірмейтін тәуелсіз сот пен Халықаралық арбитраж орталығы арқылы жүзеге асырылады, деген Президент алқа билер сотын қолдану аясы кеңейгенін айтты.
Судьяларды кадрлық іріктеу жүйесін жаңғырту аясында Жоғары Сот Кеңесі реформаланып, дербес мекемеге айналды, құрамы мен өкілеттігі кеңейді. Судьяларға қойылатын талаптар барынша қатайтылды. Дайындығы нашар тұлғалардың судьялар корпусына еніп кету ықтималдығын болдырмайтын жүйелі шаралар қабылданды. 2016 жылы судьялардың кәсіби деңгейін анықтауға мүмкіндік беретін бағалау жүйесі қолданысқа енгізілді, деп атап өткен Елбасы съезде судьялардың мінез-құлқының жоғары стандарттары қарастырылған жаңа Этика кодексін қабылдау маңызды оқиға болатынын айтты.
Заңды күшіне енген сот шешімінің тиісінше орындалуы өте маңызды. Сондықтан да Ұлт жоспарын жүзеге асыру аясында жеке сот орындаушылары институты нығайтылуда. Осылайша, соттың негізгі құқық қорғау институты ретіндегі мүмкіндіктері жүйелі түрде өсіп келеді. Біз Жоғарғы соттың құрамын айтарлықтай ұлғайттық, онда елдегі ең үздік сот кадрлары шоғырланды. Енді соттар өздерінің биік әрі жауапты миссиясын орындау үшін барлық құқықтық құралдар мен мүмкіндіктерге ие. Енді тек қоғам үмітін ақтау қалды, ал ол өте жоғары. Адамдардың бағасы сот жүйесінің жетістігін анықтайтын басты өлшем болып саналады, деді Президент.
Дегенмен, Елбасының айтып өткеніндей, әсіресе, кейбір судьялар құқық бұзуға жол берген кездері.азаматтар тарапынан алаңдаушылыққа себеп те жоқ емес. Тек биылдың өзінде 32 судья тәртіптік жазаға тартылса, тағы екеуі келеңсіз себептерге байланысты лауазымынан босатылған. Мүмкін, бұл бұрынғыдан аз шығар, бірақ қалай болғанда да, бізді тыныштандыра алмайды. Сот жүйесінде мұндай болмауы тиіс, деп атап өтті Мемлекет басшысы.
Өкінішке қарай, біздің азаматтарымыз іс жүзінде әділеттілік іздеп жоғары сот инстанциясына немесе прокуратураға шағымдануға мәжбүр. Үстіміздегі жылы тек прокуратураның наразылығы бойынша Жоғарғы сот тарапынан төменгі соттардың азаматтық істер жөніндегі 63 шешімі қайта қаралған. Ал бұл бастаған реформаларымыздың әлі де аяғына дейін жеткізілмегенін білдіреді. Сондықтан, соттар қызметінің беделін көтеру мен жақсарту бойынша жүйелі және күн сайынғы ыждағатты жұмыс қажет, деп атап көрсетті Нұрсұлтан Әбішұлы.
Құрметті судьялар және съезд қонақтары, деп жалғады сөзін Президент, Ұлт жоспарын жүзеге асырудың Қазақстан Тәуелсіздігінің 25 жылдығымен тұспа-тұс келуінің нышандық мәні бар. Біз 2050 Стратегиясының басты мақсаты – Қазақстанның әлемдегі аса дамыған отыз елдің қатарына енуіне ұмтылып отырмыз. Сондықтан, біз қандай жағдайда да «тежегішті басып», Ұлт жоспарын жүзеге асыруды «шайқалтуға» жол бермеуіміз керек. Оның үстіне, басқа реформалардың барлығындағы табысымыз тікелей «заң үстемдігі» секілді шешуші бағытқа байланысты болып отырған жағдайда. Бұл туралы мен ылғи да айтып келемін.
Елбасы келесі кезекте соттар мен құқық қорғау органдарының алдына қойылған Ұлт жоспарының екінші бағытындағы 19 қадамнан тұратын міндеттердің әзірше тек 13 қадамы ғана орындалғанын, қалғандары аяғына дейін жеткізілмегенін атап көрсетті. Мен ескерткенмін: алға қойған міндеттердің жарым-жартылай орындалуы деген мүлдем болмауы тиіс, өйткені, бұл жерде әңгіме еліміздің болашағы туралы болып отыр, деді Нұрсұлтан Назарбаев.
Ұлт жоспарын нақты жүзеге асыру ел азаматтары тарапынан соттар мен құқық қорғау органдарының қызметін бағалауда түбегейлі жақсару жағына қарай бет бұруы керек. Бұл бағалау жұртшылықтың соттарға қаншалықты сенетіндігі мен олардың жауапкершілік өлшемін айқындайтын болады. Заң үстемдігін қамтамасыз ету тұрғысынан алғанда, әзірше Ұлт жоспары талап ететіндей деңгейде жұмыс жасалған жоқ. Және ұлттық сот жүйесінде белгіленген міндеттерді шешуге ерекше рөл беріліп отыр, деді Мемлекет басшысы.
Нұрсұлтан Әбішұлы, сондай-ақ, қоғамның Қазақстан заңнамаларының бұлжымай орындалатынын, ал соттардың заңдылық пен әділеттіліктің күзетінде тұратынын білулері тиіс екенін көлденең тартты. Сондықтан, қазақстандық сот төрелігі дамуының негізгі, перспективалы бағыттары қандай екенін нақты елестету маңызды.
Сонымен, Президент қазіргі жағдайда Қазақстан соттарының алдында мынадай негізгі міндеттер тұрғанын атап айтты:
Бірінші. Заң үстемдігін қамтамасыз ету негізгі міндет болып қала береді. Ал оны шешуде сот маңызды рөл атқарады.
Судья, сот төрелігін жүзеге асырарда, Конституцияда белгіленген қағидаттарды қатаң басшылыққа алуы тиіс.
Бірақ бұл жерде судья көрсеткіштер мен статистикаға байланып қалмауы керек.
Судьяның шынайы тәуелсіздігі заңды қатаң сақтауы мен өзі қабылдаған шешімнің дұрыстығы мен әділеттілігіне сенімділігіне негізделеді.
Сот заңды және әділетті болуы керек.
Өз кезегінде, заң алдында және сот алдында барлығы тең болуы тиіс.
Көріп отырсыздар, «судья» деген мәртебелі сөзді қанша рет пайдалануға тура келіп отырғанын, деді осы арада Елбасы.
Ол – заң процесінің басты фигурасы. Ол адаммен бетпе-бет келеді және оның проблемаларын шешеді. Нақ сол заң үстемдігін қамтамасыз етеді.
Мен баршаның заң және сот алдында тең екендігі туралы текке айтып отырған жоқпын.
Жемқорлықпен күрес шеңберінде министрлердің, әкімдердің, ЭКСПО-2017 басшыларының жауапкершілікке тартылып, жазаланғаны белгілі. Бұл заң алдында баршаның тең екендігі қағидаты сақталып отырғанын айғақтайды.
Өз кезегінде, судьялар да өз қатарларының тазалығы үшін әркез алаңдаушылық білдіріп отырулары керек.
Заң күзетінде тұрған судьяның заң бұзушы болуға, оның үстіне, қылмыскер болуға хақы жоқ, олай болған жағдайда ол қатаң жауапкершілікке тартылады.
Бұл – нонсенс. Бұл бүкіл сот билігінің беделін бірден түсіреді.
Судьялар қоғамдастығында, қай жердегіден де, құқық бұзушылықтың, әсіресе, жемқорлық құқық бұзушылықтың профилактикасы бойынша жүйелі шаралар қабылданып тұруы тиіс.
Адамзат қоғамының өмірі талас-тартыссыз және дау-дамайсыз болуы мүмкін емес екені белгілі. Жанжалдасушы тараптың бір жағының қашанда көңілі толмай тұрады.
Және құқықтық таластар мен коллизияларды шешуде соттың рөлі қаншалықты зор екені айқын көрінеді.
Судья тек заңды жүзеге асырушы ретінде ғана көрінбейді, ол – қоғамдағы қарама-қайшылықтардың алдын алып, адами қарым-қатынастарды үйлестіретін, азаматтардың өмірін болжамды және тұрақты ететін тұлға.
Осылайша, Қазақстанда, тұтастай алғанда, отандастарымыздың, сондай-ақ, шетелдіктердің, түгелдей қоғамның, сонымен бірге, шыққан тегіне, азаматтығына, әлеуметтік жағдайына, сенімі мен діни көзқарасына қарамастан, жеке адамның құқықтары мен заңды мүдделері қорғалуы тиіс.
Бұл – біздің барлық судьяларымыздың басым міндеті, деді Президент.
Кәсіпкерлердің, жекеменшіктің құқын қорғау – нарықтық экономиканың өте маңызды элементі. Шағын және орта бизнес – экономика өмір сүруінің негізі. Шағын және орта кәсіпкерліктің құқығын заң аясында қорғау қамтамасыз етілуі тиіс.
Сот төрелігінің сапасы мен жеделдігін арттыру үшін Ұлт жоспарына сәйкес біз бес сатылы сот жүйесінен үш сатылы сот жүйесіне көштік.
Үш сатылы жүйе жағдайында бірінші және апелляциялық инстанциялардың рөлі мен маңызы артады. Төменгі соттардың шешімдеріне Жоғарғы Сотқа түсетін арыз-шағымдардың саны олардың жұмыс сапасына байланысты.
Алдын ала талдау үміт артатын қорытындыларға алып келді – үш сатылы жүйе, тұтастай алғанда, өзінің тиімділігін көрсетіп отыр.
Сонымен бірге, іс жүзінде мәселелер туындауы мүмкін және сондай кездері сот төрелігінің үш сатылы жүйесін жетілдіру бойынша жедел шаралар қабылдаған жөн, деді Нұрсұлтан Назарбаев.
Екінші. Әлемдегі жетекші отыз елдің қатарына ену міндеті бізден қазіргіден де үлкен күш-жігер жұмсауды талап етеді.
Ал бұл біздің сот жүйеміз бен сот төрелігін айту үдерісі сенімге ие болып, озық әлемдік стандарттарға сәйкес келуі тиіс дегенді білдіреді.
Қызметі белсенді ете түсуді қажетсінетін Жоғарғы сот жанындағы Халықаралық кеңестің жұмысы да осыған бағытталатын болуы тиіс.
Оң халықаралық рейтингтерге және сот төрелігін жүзеге асырудың сыртқы жақсы көрсеткіштеріне қарамастан, бір шешетін мәселе қалып отыр – ол соттар мен құқық қорғау органдарына жұртшылық сенімі деңгейінің жетімсіздігі.
Оған қазақстандықтардың жоғары мемлекеттік инстанцияларға, Президенттің өзіне дейін шағымдануы дәлел, оларда соттар мен құқық қорғау органдарының шешімдеріне арыз-шағымдар бар, кейде тіпті, судьялар корпусы өкілдері мен құқық қорғаушылардың адалдығы мен сатылмайтындығына күмән да келтіріледі, деп атап көрсетті Елбасы.
Осылайша, тек Президент Әкімшілігіне ғана 2015 жылы азаматтар мен ұйымдардан заңдылық пен құқық тәртібі мәселелері бойынша 10 мыңдай арыз-шағым түсті. Ал үстіміздегі жылдың 10 айында осындай арыз-шағымдар саны 7 мыңға жуықтады.
Сондықтан бір жағынан, сот қателіктері мен әділ емес сот шешімдеріне жол бермеу, сот төрелігін жүзеге асыруға кез келген лауазымды тұлғаның араласуын болдырмау қағидатты түрде маңызды. Жекелеген лоббистік топтардың мүдделері үшін сотқа қысым жасау мақсатында қоғамдық пікірдің өңін айналдыру фактілерінің жолын кесу қажет. Егер ондай талпыныстар орын алса, оларды ашық жариялап, мұндай тәжірибеге қарсы тұру керек.
Бірақ, сонымен бірге, судьялар қауымдастығы жабық корпорацияға айналып, қоғамдық сын аймағынан тыс болмауы тиіс, деп жалғады сөзін Мемлекет басшысы. Демократиялық мемлекетте қоғам барлық мемлекеттік институттардың, соның ішінде сот органдарының да жұмысына баға беруге құқылы. Сондықтан да Ұлт жоспарында судьялардың есептілігін күшейту міндеті қойылған, ол, әрине, олардың тәуелсіздігіне қол сұғу дегенді білдірмейді. Әңгіме пікірлері ескерілуі тиіс азаматтық қоғам жөнінде болып отыр.
Үшіншіден, деп атап өтті одан әрі Елбасы, әдеттегідей лайықты судьялар корпусын қалыптастыру ең қағидатты мәселе болып табылады. Сот төрелігін тек үлкен өмірлік тәжірибесі мен жоғары моральдық принциптерге ие кәсіпқойлар ғана жүзеге асыруы тиіс. Қазірдің өзінде судьялар корпусын анағұрлым даярлықтан өткен және тәжірибелі мамандар толықтыруда. Осылайша, алғаш тағайындалған судьялардың орта жасы 35-ті құрайды.
Өз ісіне берілген кадрларды іріктеу мен тәрбиелеу ең басты міндет болып қала береді. Бәрін де адамдар мен кадрлар шешеді. Біздің реформаларымыздың негізгі мәні де осында. Егер қажетті адамдарды дайындап, тағайындамасақ, мемлекеттің маңызды міндеттері орындалмайтын болады, деп атап көрсетті Президент.
Біздің жағдайымызда реформа азаматтардың сеніміне күмәнсіз лайық болып табылатын, беделі мінсіз судьялар корпусын қалыптастыруға алып келуі тиіс. Сонымен бірге, сот жүйесіне күшті және перспективалы заңгерлердің келуі үшін жол жабылмауы тиіс.
Жоғары Сот Кеңесі осынау маңызды міндеттердің орындалуын қамтамасыз етуді көздейді. Жоғары Сот Кеңесі қазіргі кезде судья кадрларын сапалы іріктеуге толық жауапкершілікті, дербес орган болғанына қарамастан, әлі де өз әлеуетін соңына дейін аша алған жоқ, деп атап өтті осы орайда Мемлекет басшысы. Кеңес өз жұмысында көбірек принциптілік танытуы тиіс.
Судья кадрлардың даярлық сапасын арттыру үшін биылғы жылы Жоғарғы сот жанынан Сот төрелігі академиясы құрылды. Ол бюрократиялық ұйымға айналмауы керек. Академияның басты міндеті – Тәуелсіз Қазақстан үшін судьялардың жаңа буынын дайындау. Судьяларды дайындау бағдарламалары тәжірибеге барынша бағдарланған болуы тиіс.
Төртіншіден, деп жалғады сөзін одан әрі Мемлекет басшысы, құқықтық және унитарлық мемлекет жағдайында елдің бүкіл аумағында заңдылықтың бірегей режімі мен бірегей сот тәжірибесі болуы керек. Құқықтық айқындық деңгейін көтеріп, тұрақты және болжамды сот тәжірибесін қалыптастыру қажет.
Сот ісін жүргізудің жаңа схемасы Жоғарғы сотқа назарды тек неғұрлым маңызды істерге ғана аударып қоймай, сонымен бірге, сот тәжірибесі мәселелері бойынша талдаумен және түсініктемелер қалыптастырумен айналысуға да мүмкіндік береді. Сот істерін қарау тәжірибесінің бірегейлігін қамтамасыз ету – біздің Жоғарғы соттың басымдыққа ие міндеттерінің бірі.
Бесіншіден, деп жалғады ойын Елбасы, судьяларға қатысты жүктемелердің жоғары болу проблемасы әлі де сақталып отыр. Соңғы жылдары сот істерінің саны жыл сайын 200 мыңға өсіп отырды, ал ол істерді қараудың сапасы мен мерзімдеріне тікелей ықпал етеді.
Жүктемені төмендету үшін 2014 жылдың өзінде-ақ менің шешіміммен аудандық соттар судьяларының штаттық саны 450 бірлікке және соттар аппаратының саны 540 бірлікке ұлғайтылған болатын. Біз соттар аппаратының санын үнемі ұлғайта бере алмаймыз. Сондықтан бітістіру процедуралары мен дауларды соттан тыс реттеу тетіктерінің іс-қимылын ұлғайту жөніндегі шаралардың неліктен күткендегідей нәтиже бермей отырғандығына мұқият талдау жасау қажет. Бұл жерде елеулі кемшіліктер бар.
Халықпен жүйелі негізде түсіндіру жұмыстарын жүргізу қажет, деп атап өтті Мемлекет басшысы. Азаматтарға істі сот процесіне жеткізгеннен гөрі, өзара бітісудің әлдеқайда тиімдірек екенін түсіндіру қажет. Өйткені, қазір, егер тараптар татуласар болса, тіпті, төленген баж салығының өзі кері қайтарылады емес пе.
Сонымен, құқықтық ағарту мәселесі өте маңызды болып табылады. Азаматтардың құқықтық сауаттылығының арқасында сот дауларының санын бірнеше есеге дейін қысқартуға болады. Әділет министрлігі тиісті қызметтерінің бұл орайдағы күш-жігерінің жеткіліксіз екені байқалып тұр. Бюджеттен құқықтық мәдениетті арттыруға бөлінген қаржыны тиімді пайдаланған жөн.
Азаматтарды құқықтық ағарту саласында мемлекеттің барлық заңгерлік қызметтерінің қосымша күш-жігерлері қажет. Бұл – жергілікті жерлердегі судьялардың да ең басты міндеттерінің бірі. Халықпен жиірек кездесіп, оларға құқықтар мен қазіргі күшінде тұрған заңдарды түсіндіру қажет. Бұған айрықша көңіл бөлу керек.
Бүгін, Қазақстан Республикасы Тәуелсіздігінің 25 жылдығы қарсаңында – сот билігі азаматтардың құқықтарын, қоғам мен мемлекет мүдделерін қорғауды қамтамасыз ететін елдігіміздің берік тұғырларының бірі болып табылады деп айрықша атап айтқым келеді. Енді алдымызда сот жүйесінің бәсекеге қабілеттілік деңгейін және оған қоғамның сенімін арттыру міндеті тұр. Олай болса, алда судьялар корпусын үлкен жұмыс күтіп тұр.
Мен сіздердің баршаңызға Қазақстан судьяларының алдында тұрған жоғары мақсаттар мен міндеттерге қол жеткізуде табыс тілеймін, деп түйіндеді сөзін Мемлекет басшысы.
Мемлекет басшысының сөзінен кейін арнайы баяндама жасаған Жоғарғы сот төрағасы Қайрат Мәми төрт жылда бір рет ұйымдастырылатын айтулы жиынның ел Тәуелсіздігінің 25 жылдық мерейтойымен тұспа-тұс келгенін атады. Төрағаның айтуынша, ширек ғасыр ішінде Қазақстан әлемге тек демократиялық бағыттағы құқықтық мемлекет қана емес, сонымен қатар, өзге елдермен терезесі тең, жоғары беделге лайық мемлекет ретінде танылған. Аталған жылдар аясында республикамызда әлемдік стандарттарға сәйкес, сот жүйесі қалыптасты және үнемі дамып келеді. Тәуелсіздіктің алғашқы жылдарында-ақ жаңа сот жүйесінің іргетасы қаланып, сот әділдігін жүзеге асырудың барлық басты принциптері бекітілді. Сот тәуелсіздігі мен судьялар мәртебесі нығайып, соның ішінде материалдық-техникалық тұрғыдағы мәселелер реттелді.
Қ.Мәми бұл ретте соттар қызметінің базистік нормалары 1995 жылы жарияланған реформада көрініс тауып, олар «Қазақстан Республикасындағы соттар және судьялардың мәртебесі туралы» Президент Жарлығымен бекітілгендігін және де сол жылы арбитраждық соттар жалпы соттармен бірлесіп, біртұтас сот жүйесі құрылғандығын алға тартты. Тарихтың өзі осы қабылданған шешімнің өміршең екендігін растап берген. Қазақстанның осы үлгісін Ресей мен өзге де посткеңестік республикалар 20 жылдан соң қайталап қолданғанын тілге тиек еткен Жоғарғы сот төрағасы соттар қызметін қамтамасыз ету жүйесіне реформалық жаңалықтар енгізілгендігін де атап өтті. Сондай-ақ, Жоғары Сот Кеңесі мен Әділет біліктілік алқасы құрылғанын жеткізді.
Сот жүйесін әрі қарай жетілдірудің басым бағыты ретінде судьяларды мамандандыру үлгісі таңдап алынғандығымен бөліскен Қайрат Әбдіразақұлы 2004 жылдан бастап республиканың барлық аймақтарында ауданаралық экономикалық, әкімшілік, қылмыстық және ювеналдық соттар құрылғандығын айтты. Осы шаралар нәтижесінде істерді қараудың сапасы едәуір жақсарып, сот әділдігінің қолжетімділігі артқан. 2007 жылы сот ісін алқабилердің қатысуымен жүргізудің жаңа қазақстандық үлгісі қалыптасып, азаматтардың конституциялық құқықтары мен бостандықтарын қорғауды жетілдірудің кепілі ретінде 2008 жылы тек соттың санкциясымен қамауға алу тәртібі енгізілгені белгілі. Нәтижесінде, 2007 жылмен салыстырғанда, бүгінгі таңда сотқа дейінгі қамауда отырғандар саны екі есеге кеміген. Сол себептен, құқықтық жүйені ізгілендіру жолын таңдаған біздің мемлекетіміздің мұндай тәжірибесін халықаралық сарапшылар алға басушылық деп бағалаған.
Жалпы алғанда, 25 жылда түрмеде отырғандардың саны үш есе азайды. Егер 1991 жылы еліміз 100 мың адамға шаққанда түрмеде отырғандардың коэффициенті бойынша әлемде үшінші орында болса, 2016 жылы Қазақстан аталған көрсеткіш бойынша 62-ші орынға төмендеді. Соңғы жылдары отандық соттар сот ісін жүргізуде ақпараттық технологияны толық меңгерді. Бүгінде көптеген елдердің өкілдері біздің электронды іс жүргізу тәжірибемізді үйрену үшін Қазақстанға сұрануда, деді Қайрат Әбдіразақұлы.
Сондай-ақ, төраға Ұлт жоспарының заң үстемдігін қамтамасыз етумен байланысты екінші реформасы өз уақытында әрі тиісті деңгейде іске асырылып жатқанын айтты. Барлық қажетті заңдар қабылданды, жаңа нормалар соттардың тәжірибесіне сәтті енгізілуде, нәтижесінде отандық сот жүйесі айтарлықтай жаңғырып, Жоғарғы сот Ұлт жоспары бойынша өзіне жүктелген 10 қадамның барлығын толықтай орындады. Сонымен қатар, VI Cъезде қабылданған қарарлардың барлығы түгел іске асып отыр.
2011 жылдан бастап Қазақстанның судьялар одағы Судьялардың халықаралық қауымдастығына толыққанды мүше болып енгендігін алға тартқан Жоғарғы cот төрағасы 2016 жылы Сот әкімшілігі жөніндегі халықаралық қауымдастық Қазақстанның Жоғарғы cотын мүшелікке қабылдағандығын да жеткізді. Бұл 25 жылда жеткен табыстардың қысқаша қорытындысы ғана, деген Қ.Мәми бүгінгі таңда атқарылып жатқан сот реформаларына кеңірек тоқталды. «Нақты айтқанда, «100 нақты қадам» Ұлт жоспарының қабылдануы сот жүйесін әрі қарай реформалаудың жаңа маңызды кезеңі болып табылады. Реформаны жүзеге асыру бүгінгі таңда оңды нәтижелерін беруде. 2016 жылдың басынан бастап Жоғарғы cот жаңа құрамда жұмыс істей бастады. Жаңа мамандандырылған сот алқасы нәтижелі жұмыс істеп, сот өндірісінің жаңа ережесі іске асырылуда. Сот инстанцияларын оңтайландыру нәтижесінде, дауларды қарау 1,5 жылдан 8 айға дейін қысқарды. Жаңа процессуалдық ережелердің енгізілуі соттардың ауыртпалықты жүктемелерді тиімді атқаруына мүмкіндік береді, – деді Қ.Мәми.
Сот саласында ауыз толтырып айтуға тұрарлық маңызды шараның бірі – республика соттарындағы сот процестерін заманауи аудио-бейнетіркеу жүйелерімен 100 пайыз қамту. Соның нәтижесінде судьялар әрекеттеріне шағым түсіру екі есеге кеміген. Мұндай нәтижелерге біз тек тәртіптік шаралар арқылы қол жеткізетінбіз. Толықтай алғанда, жаңа технологияларды енгізу сот қорғауына деген қолжетімділікті жеңілдеткен. Сөйтіп, қазіргі заманғы электрондық қызметтердің арқасында ел азаматтары «инстанциялар шабуылынан» босаған. Бұрын сот шешімін өзгерту үшін қажетті құжаттарды жинақтауға бірнеше күн кететін болса, қазір бірнеше минут ішінде арызды Интернет арқылы жолдауға мүмкіндік бар. Сол сияқты қажетті сот құжаттарының көшірмесі электронды арналар арқылы жөнелтіліп жатады.
Съездің күн тәртібіне Судьялық әдеп кодексінің жаңа жобасы енгізіліп отыр. Бұл құжаттың қабылдануы судьялардың моральдық жауапкершілігі үшін маңызды болып табылады. Жоба судьялар мен қауымдастық арасында кеңінен талқыланып, Әділеттіліктің тәуелсіздігі жөніндегі венециандық комиссияның арнайы отырысында тұсауы кесілді. Осылайша, талқыланып жатқан жобаның құқықтық маңызы жаңа сапалы деңгейге шығып отыр, деді Қайрат Әбдіразақұлы.
Жоғарыда айтылғандай, Мемлекет басшысының бастамасымен жасалып жатқан реформалардың нәтижесінде соттардың жұмысы жаңа сапалы деңгейге көтерілді. Осылайша, неғұрлым кәсіби, ашық, қолжетімді және тәуелсіз сот жүйесі нығайып, еліміздің кез келген азаматына заңды мүдделерін сотта қорғау үшін мол мүмкіндік туды. Жетем дегенге жігер ұсынған Ұлт жоспары Қазақстанның заң үстемдігін қатаң сақтайтын мемлекет болуының негізгі алғышарттарын белгілеп берді, деді Қ.Мәми.
Құқықтық мемлекетте сот билігі қоғамдағы әлеуметтік теңдік пен тұрақтылықтың кепілі болып танылады. Осындай салтанатты сәттерде жадымызға өзіңіз айтқан: «Халық кешірмейтін бір-ақ нәрсе бар: ол – елдің қолына зарықтырып барып қонған бақыт құсынан – Тәуелсіздіктен айырылуды кешірмейді» – деген сөздер оралады. Сондықтан, біздің – судьялардың қызметі Тәуелсіздігімізді нығайтуға, халқымыздың береке-бірлігін сақтауға арналады. Соттың халық алдындағы беделін күшейту, қоғамның сотқа деген сенімін ұлғайту – басты міндетіміз деп білеміз, деді Қ.Мәми.
Сөзінің соңын Жоғарғы сот төрағасы қазақ халқы сот билігінің маңыздылығын терең ұғына отырып «Елге бай құт емес, би құт» деп айқындаған екен. Біз осы халық даналығына сәйкес болуға уәде береміз, деп түйіндеді.
Жоғарғы сот төрағасынан кейін съезге қатысушылар жарыссөзге шықты.
Жарыссөзде алғашқы сөз Шығыс Қазақстан облыстық сотының төрағасы Досжан Әміровке берілді. Халқымыздың «Әділ бидің елін дау араламайды, әділ патшаның жерін жау араламайды» деген нақыл сөзін еске сала сөйлеген Д.Әміров бірінші кезекте Тәуелсіздіктің 25 жылындағы Елбасының ерен еңбегіне тоқталды. Еліміз әлемдік аренада жасампаз мемлекеттер қатарына қосылып отыр. Елбасы әрқашан құқықтық мемлекеттің талаптарына жауап беріп, халықаралық стандартқа сай келетін заманауи отандық сот жүйесін қалыптастыру ісіне үлкен мән беріп келеді. Бұл өз кезегінде білікті судьялар корпусын қалыптастыруға зор ықпалын тигізуде, деді облыстық сот төрағасы.
Одан әрі ол Шығыс Қазақстан облысындағы сот саласында атқарылып жатқан игі шаралар жөнінде сөз қозғады. Д.Әміровтің сөзіне қарағанда, аймақта осы жылдың 10 айының қорытындысы бойынша барлық қаралған істердің 7 мыңнан астамы татуласу рәсімімен аяқталған. Әр істе кемінде 2 тарап қатысатынын ескерсек, өңірде сотқа бір-бірімен дауласып, жаға жыртысып келген 14 мыңнан астам азаматтың сот процесінде бір мәмілеге келіп, төс қағысып татуласуы жалпы қоғам үшін өте қуанарлық жайт.
Жоғарғы соттың отставкадағы судьясы, «Құрмет» орденінің иегері Амангелді Рысқалиев өз кезегінде судьяларға қойылатын әдеп талаптары туралы сөз етті. Маған екі дәуірдің де, кеңестік кезеңнің тұсында да, Тәуелсіздік жылдарында да сот жүйесінде судьялық қызмет атқару бақыты бұйырды. Қазақстан Республикасы судьяларының 1996 жылы желтоқсан айында Алматы қаласында өткен I съезінен бастап, барлық съезіне қатысып келемін. Еліміздің судьялар қауымдастығы мен тұтас сот жүйесі көз алдымызда қалыптасып, дамып, өркендеу үстінде, деді А.Рысқалиев.
Одан әрі сот ардагері осыдан 12 жыл бұрын, яғни 2004 жылы 16 желтоқсан – Тәуелсіздік күні Жоғарғы соттың қазіргі ғимараты ашылып, пайдалануға берілгенін, Мемлекет басшысының осы әділет үйіне келгенін еске салды. Бұдан бөлек, А.Рысқалиев Ата Заңымызға сай мемлекеттің ең қымбат қазынасы – адам және оның құқықтары мен бостандықтары болғандықтан, тәуелсіз елдің заңдары адамға, оның құқықтарының неғұрлым сенімді қорғалуын қамтамасыз етуге қарай өзгеріп отыратынын, судья осы өзгерістер ағымына бейімделе білуі қажеттігін атап өтті. Оның айтуынша, судья өз құзыреттілігін отаншылдық жоғары парасатпен адал орындауы, ұлттық дәстүрдің қайнарынан жаралған кешегі өткен әділ билердің берік ұстанымын үлгі етуі тиіс екеніне екпін берді.
Алқалы жиын барысында Астана қаласы кәмелетке толмағандар істері жөніндегі ауданаралық сотының төрайымы Нәзиля Раззақ, Қостанай облысы Қостанай аудандық сотының судьясы Наталья Дунаева, Оңтүстік Қазақстан облыстық сотының судьясы Әділ Керімшеев, Ақтөбе облыстық сотының судьясы Гүлнар Ибраимова, Қазақстан Жоғарғы сотының жанындағы Халықаралық кеңестің мүшесі, Корея Республикасының өкілі, халықаралық сарапшы Хвачжун Ли және басқалар сөз сөйледі.
Олар өз сөздерінде «100 нақты қадам» – Ұлт жоспарының сот саласына қатысты талаптарының өз деңгейінде орындалып, еліміздегі сот жүйесін уақыт талабына сай жетілдіру жұмыстары халық тілегіне сай жүзеге асырылып отырғанын атап көрсетті. Мәселен, Н.Раззақ Қазақстан кеңестік кеңістіктегі елдердің ішіндегі ювеналды сотты қалыптастырған жалғыз мемлекет екенін, бұл саланың жұмысына халықаралық беделді ұйымдар сарапшыларының жоғары баға беріп отырғанын жеткізді.
Ал Н.Дунаева өз кезегінде Елбасының тапсырмасы негізінде еліміздің судьялар корпусы үлкен жұмыстар жүргізіп жатқанын, сот билігінің азаматтық институттармен тығыз байланыс орната білгенін сөз етті. Сондай-ақ, ол интернет желілері арқылы сот төрелігіне негізсіз сын айтатындар әрекетіне алаңдайтынын да білдірді. Оның айтуынша, осындай жалған, шындыққа жанаспайтын қаралаудан судьяларды қорғау қажет.
Хвачжун Ли Қазақстанда инвестициялық ахуалды жақсарту, заң үстемдігін қамтамасыз ету жұмыстарының дұрыс бағытта жолға қойылғанын сөзіне арқау ете отырып, қазақстандық судьялар тәжірибесінің халықаралық стандартқа сай жетіле түскенін атап өтті. Бұған қоса, ол «100 нақты қадам» – Ұлт жоспарын жүзеге асыру Қазақстанның озық 30 елдің қатарына қосылуына мүмкіндік беретінін айтты.
Бұдан әрі Судьялар одағының төрағасы Мұсабек Әлімбеков өзі басқаратын қоғамдық бірлестіктің жұмысы туралы баяндама жасады. Сондай-ақ, республиканың судьялар корпусының өкілдері Судьялық әдеп кодексінің жаңа жобасын талқылап, оны бірауыздан қабылдады. Жалпы, алқалы басқосуда Судьялық әдеп кодексінің жобасы осы қызметтің барлық талаптары ескеріле отырып дайындалғаны атап өтілді.
Жалпы, 15 баптан құралған Судьялық әдеп кодексінде жұмыс істеп жүрген судьялар мен отставкадағы судьялар үшін жүріп-тұрудың әдеп қағидалары нақты көрсетілген. Мәселен, Кодекстің 1-бабында «Судья берілген антына берік болуға, оның әрекеттері судья лауазымының жоғары мәртебесіне лайық болып, сот төрелігін іске асыруға, қоғамдық қызмет пен тұрмысқа байланысты кез келген іс-әрекеттерді жүзеге асырған кезде әдепсіз жүріп-тұрудың көріністеріне жол бермей, әдеп нормаларын мүлтіксіз сақтауға тиіс», делінген.
Шын мәнінде, бұл қабылданған Кодекстің осы бабына қарап-ақ, ел судьяларына қойылар талаптың жоғары екенін аңғаруға болады.
Сонымен қатар, съезд делегаттары Судьялар одағының Жарғысына енгізілетін өзгерістер мен толықтыруларды қабылдады әрі оның Ревизиялық комиссиясының есебін талқылады. Сондай-ақ, делегаттар бірауыздан Судьялар одағының төрағасы қызметіне Мұсабек Әлімбековті қайта сайлады.
Сонымен, Қазақстан судьяларының VIІ съезін еліміз Жоғарғы сотының төрағасы Қайрат Мәми қорытындылады. Ол қорытынды сөзінде бүгінгі жиында сот жүйесінің өзекті мәселелері талқыланғанын, қабылданған шешімдерді және Мемлекет басшысының алға қойған міндеттерін іске асыру бойынша үлкен жұмыстар күтіп тұрғанын айта келіп, ел судьялары бұл бағытта белсенділік танытатынына сенім білдірді.
Асқар ТҰРАПБАЙҰЛЫ,
Жолдыбай БАЗАР,
Нұрлыбек ДОСЫБАЙ,
«Егемен Қазақстан»
Суреттер Президенттің баспасөз
қызметінен алынды