– коммуникацияның электрондық құралдары мен ақпараттық жүйелерді пайдалану негізінде мемлекеттік билік пен қоғам арасындағы өзара іс-қимылды үйлестіруші
Елбасы Нұрсұлтан Назарбаев ұсынған ауқымды реформалардың жаңа кезеңі – Ұлт жоспарын іс жүзіне асыру осы жылғы қаңтардан басталды.
Ұлт жоспарының «оларды іске асыру жөніндегі 100 нақты қадамда» егжей-тегжейлі баяндалған 5 институттық реформадан тұратыны белгілі. Бұл реформалар бір-бірімен тығыз байланысты әрі сабақтас. Мемлекеттік қызметте 40 жылдық өтілі бар және Президент Әкімшілігінде 1990 жылдың мамырынан жұмыс істейтін мемлекеттік қызметші ретінде маған Мемлекет басшысының жаңа реформаларының эволюциялық логикасы түсінікті. Жаңа мемлекеттің негізін қалаушы тұлға болғандықтан да Президентіміз Қазақстанның Экономикалық ынтымақтастық және даму ұйымының (ЭЫДҰ), яғни ең дамыған елдердің барлық параметрлеріне сай келетіндей қазіргі заманғы мемлекеттілікті кезең-кезеңімен қалыптастыруда.
1-қадамдағы «Кәсіби мемлекеттік аппарат құру» бойынша реформа жүргізуде Қазақстан көшбасшыға айналды деп айтуға толық негіз бар. Біздің тәжірибемізді көптеген алыс-жақын көршілер зерделеуде. Алайда, жетістіктерімізді місе тұтпай, біздің Президент оларды еселей түсудің жаңа міндеттерін алға қойды. Қазіргі кезеңде тапсырмалардың үштен екісі орындалды.
Осы арада атап көрсететін бір жайт – орындалуы күрделі қадамның бірі «Заңның үстемдігін қамтамасыз ету» 2-реформасы бойынша жұмыс қауырт жүруде. Қазіргі кезде 19 қадамның 11-і бойынша жұмыстар орындалды деуіміз керек.
Ауқымы жағынан аса көлемді «Индустрияландыру және экономикалық өсім» – 3-реформасы 50 қадамды қамтиды. Бүгінде олардың 13-і орындалды, 33-і орындалуда, 4-еуі 2017-2021 жылдарда орындалатын болады. Ал «Біртектілік пен бірлік» – 4-реформасы бойынша нақты іс-шаралар мен «жол карталары» қабылданып, іске асырылуда.
«Есеп беретін мемлекетті қалыптастыру» – 5-реформасына нақтырақ тоқтала кеткен жөн. Себебі, ол түбегейлі өзгерістер әкеледі деп ойлаймын (атап айтқанда, 4 қадамы орындалды, 4-еуі жыл соңына дейін орындалатын болады, 2-еуі – 2017-2018 жылдары орындалуы тиіс).
Бүгінгі таңда мемлекетті басқаруға қоғамды белсенді қатыстыру, мемлекеттік шешімдер қабылдау процесіне азаматтарды тарту және халық пен бизнес-қоғамдастықтың азаматтық белсенділігін көтеру міндеті тұр. Бұл орайда біраз жұмыс атқарылды. Барлық саланы дерлік қамтитын үкіметтік емес ұйымдардың айтарлықтай пулы қалыптасты. Жақында ғана Дін істері және азаматтық қоғам министрлігі құрылды. Ақпараттандырудың президенттік бағдарламасын кезең-кезеңімен іске асырудың арқасында қажетті технологиялық жағдайлар жасалды: 2006 жылы «Электрондық үкімет» (eGov) құрылды, интернет-ресурстар дамытылуда. Осының базасында «Азаматтарға арналған үкімет» корпорациясы жұмыс істей бастады.
5-реформа шеңберіндегі 94-қадамда «Ашық үкіметті» енгізу, мемлекеттік құпиялар мен заңнамамен қорғалатын өзге де ақпараттарды қоспағанда, мемлекеттік органдар иелігіндегі кез келген ақпаратты ашық етуге мүмкіндік беретін ақпаратқа қолжетімділік туралы заң әзірлеу сияқты жаңалықтар көзделген.
Азаматтар мен олардың бірлестіктерінің мемлекеттік істерді басқаруға іс жүзінде қатысуы үшін министрліктердің, ведомстволар мен әкімдіктердің құжаттарына қолжетімділік болуға тиіс. Өздеріне қажетті әрі қызықтыратын ақпаратты сұрату және алу құқығы болуға тиіс. Бұл ретте қабылдау бөлмелері мен түрлі деңгейдегі шенеуніктерге кезекке тұрмау керек. Ал мемлекеттік органдар, өз кезегінде, белгіленген мерзімде оларға қажетті мәліметтерді беруге міндетті.
Күні кешеге дейін мемлекеттік мекемелер халық үшін жабық болды десек, артық айтқандық емес, ақпарат тіпті, сұрату арқылы да шектеулі түрде беріліп келді. Ал Парламент еліміздің «Ақпаратқа қол жеткізу туралы» Заңын қабылдап, оған ел Президенті 2015 жылғы 16 қарашада қол қойғаннан кейін Қазақстанда азаматтық қоғам қалыптастырудың жаңа кезеңі басталды. Осы жылғы мамырда Женевада өткен Ақпаратты қоғам мәселелері жөніндегі дүниежүзілік форум барысында біздің заңның сарапшылар тобы жағымды рецензияларды айтарлықтай көп алғанын айта кеткен жөн.
Айтпақшы, Норвегия, Ұлыбритания, Бразилия, Индонезия, Мексика, Филиппин, ОАР және АҚШ сияқты елдер негізін қалап, 2011 жылы құрылған халықаралық «Ашық үкімет» бойынша серіктестік (Open Government Partnership – OGP) ұйымына еліміз дәл осы заң қабылданғаннан кейін мүше бола алады. Қазіргі уақытта серіктестікке әлемнің 66 елі кіреді.
2015 жылғы қазанда Мехикода «Ашық үкімет» бойынша серіктестік саммиті өтіп, оған 60-тан астам елдің, БҰҰ Даму бағдарламасының, Дүниежүзілік банктің, бизнес-қоғамдастық пен басқа да халықаралық ұйымдардың өкілдері қатысты. Саммит жұмысына Президент Әкімшілігінің, Үкімет, Парламент Мәжілісі аппараттарының, Инвестициялар және даму министрлігінің, «Ұлттық ақпараттық технологиялар» АҚ-тың өкілдерінен тұратын қазақстандық делегация да қатысты. Саммит барысында біздің делегация OGP өкілдерімен кездесу өткізді. Біз Қазақстандағы «Ашық үкіметтің» дамуы туралы шолу жасадық, Қазақстанның OGP-ға мүшелікке өту тәртібін талқыладық.
Жыл сайын қараша-желтоқсан айларында OGP «Ашық үкіметті» дамыту бойынша елдерге және олардың OGP-ға мүше болу дайындығына бағалау жүргізеді. Бағалау 16 балдық шкала бойынша жүзеге асырылады. Соңғы бағалау бойынша Қазақстан 12 балл алды. Бұған «Ақпаратқа қол жеткізу туралы» Заңды қабылдау мүмкіндік берді.
Серіктестікке қатысушы елдер «Ашық үкіметті» дамыту жөнінде іс-шаралар жоспарын қабылдайды, ол қоғамдық бірлестіктермен келісіледі. OGP Доктринасына сәйкес «Ашық үкімет» «демократияның жаңа шекарасы» және оның үстіне «сыбайлас жемқорлықты азайту мен халықтың билікке сенімсіздігін жоюдың айтарлықтай ұтымды антидоты» болып табылады.
Мемлекеттік аппарат пен азаматтар қарым-қатынасының ыңғайлы болуы мақсатында «Электрондық үкімет» ақпараттық жүйесінде 2014 және 2015 жылдары «Ашық үкіметтің» мынадай веб-порталдары ашылды: «Ашық үкімет», «Ашық деректер», «Ашық НҚА (нормативтік-құқықтық актілер)», «Ашық бюджеттер», «Ашық диалог», сондай-ақ «Мемлекеттік органдар қызметінің тиімділігін бағалау» (үстіміздегі жылдың соңына дейін іске қосылады).
Порталдардың атауларынан көріп отырғанымыздай, кез келген азамат өз компьютерінен немесе ХҚО-дан он-лайн режімінде мемлекеттік органдардың басшыларына тікелей өтініш жасай алады. Ел азаматтарының инфокоммуникация жүйелерін пайдаланып, қажетті ақпаратты немесе мәліметтерді сұратып ала алатыны маңызды. Ел аумағының ұлан-ғайыр екенін ескерсек, бұл адамдардың уақыты мен қаражатын үнемдеуге септігін тигізеді.
Оның үстіне, азаматтарымыз заңдар жобаларымен, Үкімет пен министрліктердің актілерімен, бюджеттік жоспарлаудың жобаларымен танысып, оларды талқылауға қатысады, мемлекеттік органдардың жұмысына баға береді және т.б. Ақпаратқа қол жеткізу мәселелері жөніндегі комиссия құрылды.
Жаңадан құрылған Ақпарат және коммуникациялар министрлігінің «Ашық нормативтік құқықтық актілер» порталында бүгінде БАҚ қызметі, байланыс және ақпараттандыру туралы заң жобасының өздері әзірлеген тұжырымдамасы көпшілік талқылауына ұсынылып, бұл ведомство ашықтықтың үлгісін көрсетуде.
Заңда қол жеткізу шектелмеген ақпараттар тізбесі бекітілді. Демек, қандай да бір ақпарат бойынша монополияға ие мемлекеттік органдар мен мекемелер, басқа да ұйымдар мен компаниялар азаматтардың заңнамамен белгіленген мәліметтер қатарына жататын ақпараттарға қолжетімділігін шектеп, олардан жасыруға құқығы жоқ. Бұған мына бағыттағы ақпараттар жатады: азаматтардың қауіпсіздігі мен денсаулығына қатер төндіретін төтенше жағдайлар мен апаттар, олардың салдарлары мен ресми болжамдар; денсаулық сақтаудың жай-күйі, санитария, демография, көші-қон, әлеуметтік қорғау, экономика, ауыл шаруашылығы туралы, сондай-ақ қылмыстылықтың жай-күйі; терроризм актілерінің жасалу фактілері туралы; экология, өрт қауіпсіздігі, сонымен қатар, санитарлық-эпидемиологиялық және радиациялық ахуал, тамақ өнімдерінің қауіпсіздігі туралы; мемлекет жеке және заңды тұлғаларға ұсынатын артықшылықтар, өтемақылар мен жеңілдіктер туралы; адам мен азаматтың құқықтары мен бостандықтарының бұзылу фактілері туралы; Ұлттық банктің алтын-валюта резерві туралы; нормативтік құқықтық актілердің мәтіндері (мемлекеттік құпияларды қамтитын актілерді қоспағанда), сондай-ақ олардың жобалары; республикалық және жергілікті бюджеттердің қаражатын қалыптастыру мен оны жұмсау туралы, сонымен қатар, осы қаражаттың жұмсалуын бақылау туралы (мемлекеттік құпияларды қамтитын мәліметтерді қоспағанда); ақпаратты иеленушілердің, олардың лауазымды адамдарының заңды бұзу фактілері туралы; саяси, әлеуметтік және басқа да себептермен жаппай қуғын-сүргінге ұшырағандар туралы, оның ішінде архивтердегі ақпарат туралы (мемлекеттік құпияларды қоспағанда).
Алғаш рет заңда барлық орталық атқарушы органдар (Қорғаныс министрлігін қоспағанда) басшыларының, әкімдер мен ұлттық жоғары оқу орындары басшыларының халық алдында өз жұмысы туралы есеп беретіндігі нақты көрініс тапқан. Мәселен, жыл басынан бері барлық деңгейдегі әкімдер 7 мыңдай есепті кездесу өткізді, оған 800 мыңдай адам қатысты. Есеп беру барысында 18 мыңдай адам сөз сөйлеген, олардың тарапынан 16 мыңдай проблема көтерілген, олардың 18-і орталық мемлекеттік органдардың және ұлттық компаниялардың құзыретіне жатады (олардың көпшілігі орындалған және шешімін тапқан). Азаматтарға өздерін толғандырған барлық сұрақтар бойынша дәлелді жауаптар, түсініктер берілді. Мамыр-маусым айларында жұртшылық алдында 12 министр есеп берді. Барлық есеп берулер жергілікті және республикалық БАҚ-тарда жарияланып, мемлекеттік органдардың сайттарында орналастырылды. Азаматтарды бейне-конференцбайланыс арқылы қабылдау да тәжірибеге енгізілді.
Министрліктер мен ведомстволардың алқа отырыстарына қолжетімділік пен Парламент палаталарының ашық отырыстарының, облыстар, Астана және Алматы қалалары мәслихаттары отырыстарының, министрліктер мен ведомстволардың жыл қорытындысы бойынша өткізген алқа отырыстарының интернет-ресурстардағы онлайн-трансляциялары жаңашылдық болып табылады.
Билік органдарының барынша ашық болуына БАҚ-тарда, интернет-ресурстарда және «Электрондық үкімет» веб-порталының компоненттерінде өздерінің атқарған жұмысы туралы ақпарат орналастыруы оң әсерін тигізуде. Интернет-ресурста ақпарат қазақ және орыс тілдерінде ұсынылады, сонымен қатар, басқа тілдерде де болуы мүмкін. Пайдаланушылар веб-портал компоненттерінде орналастырылған ақпаратты алып, пайдаланады, сондай-ақ «Электрондық үкімет» веб-порталында тіркелген жағдайда оның талқылауына да қатысады. Жазбаша сұратуға жауап беру автордың таңдауы бойынша қағазда және (немесе) электрондық түрде өтініш тілінде ұсынылады. Ауызша сұратуға жауап та ауызша беріледі.
«Ашық диалог» порталы үш сервистен тұрады: меморгандардың бірінші басшыларының блог-тұғыры, интернет-конференция, сауалдамалар. Осы жылдың қазан айындағы есеп бойынша порталда 152 мың өтініш тіркелген.
Сондай-ақ, заңда ақпарат ұсынудан бас тарту мүмкіндігі де заңда қарастырылған. Бұл орайда сұрату тіркелген күннен бастап бес жұмыс күні ішінде бас тарту жөніндегі дәлелді жауап сұратушының назарына жеткізіледі. Егер ақпаратқа қолжетімділік құқығы заңсыз шектелгенде, жоғары тұрған мемлекеттік органға немесе сотқа шағымдануға болады.
Орталық мемлекеттік органдардың 17 интернет-ресурсына заңның талаптарына сәйкестігіне жүргізілген тексеру орташа алғанда интернет-ресурстарда міндетті 52 индикатордың 38-і бар екенін көрсетті, бұл 74%-ды құрайды. Осы орайда мемлекеттік органдар интернет-ресурстарын ақпараттың толықтығы мен өзектілігін қамтамасыз етуге сәйкес келтіру жөнінде жұмыс жүргізуде. Бұл бағыттағы жұмыстар әкімдіктердің интернет-ресурстарымен де жүргізілуде.
Заң іс жүзінде жұмыс істеуде. Мәселен, «Ашық НҚА» порталында нормативтік құқықтық актілер мен заң тұжырымдамаларының 3438 жобасы көпшілік талқылауы үшін орналастырылған. Жыл басынан бері «Ашық бюджет» порталында бюджеттік бағдарламалардың 3374 жобасы (олардың ішінде 366 жоба көпшілік талқылауынан өтуде, 2485 жоба қоғамдық кеңестерге берілген) және 1,5 мыңдай есеп орналастырылған, олар республикалық және жергілікті бюджеттердің орындалуы туралы есептерді, сондай-ақ орталық және жергілікті органдардың өткен қаржы жылындағы бюджеттік бағдарламаларды іске асыруы туралы есептерді қамтиды.
Атап айтсақ, Open Budget Index (Бюджет бойынша халықаралық серіктестік) есебінің қорытындылары бойынша 2015 жылы Қазақстан мүмкін болатын 100-ден 51 балл алды, бұл – орташа әлемдік көрсеткіштен 45 балл жоғары. Ал Global Open Data Index-тің 2015 жылғы рейтингінде Қазақстан бір жыл ішінде ғана 48 орынға жоғары көтеріліп, әлемнің 122 елінің арасынан 50-орынға тұрақтады (2014 жылы 98-орында болған). Биыл бұдан да жоғары көтерілеміз.
Министрлердің және басқа да меморгандардың бірінші басшыларының блог-тұғырына 2012 жылдан бері 190 мыңнан астам өтініш түскен, оның 143 мыңына жауап берілген. Ал «Электрондық үкімет» порталын бүгінгі күні 5,6 миллионнан астам адам пайдаланады – бұл елдің экономикалық белсенді тұрғындарының жартысынан астамы. 10 жыл ішінде оның сервистері 150 миллионнан астам қызмет көрсеткен. 2008 жыл мен 2016 жылдың қазаны аралығында қазақстандықтарға 12,5 миллионнан астам электрондық-цифрлы қолтаңба тегін берілген, олардың 5 миллиондайы адамдардың жеке басын куәландыратын құжатында жазылған. 2013 жылдан бастап 84 мыңнан астам бизнес-компания он-лайн режімінде тіркеуден өткен. eGov төлем шлюзі арқылы шамамен 25 миллиард теңге сомасына 3,4 миллион транзакция жүргізілген, оның ішінде 2015 жылы 10 миллиард теңге болған.
БҰҰ-ның «Электрондық үкіметті» дамыту рейтингінде еліміз 2008-2016 жылдар кезеңінде 81-орыннан 33-орынға көтерілді. Бұл Отанымыздың 48 сатыға жоғарылағанын білдіреді.
Жаңа заңның нормаларын халыққа жан-жақты түсіндіру үшін БҰҰ Даму бағдарламасымен және ЕҚЫҰ-мен бірлесіп, елдің барлық өңірінде семинарлар циклі өтуде. 2016 жылдың ақпанындағы «Ашық үкімет» порталының жұмысы туралы азаматтар біле ме?» деген сауалдамаға сұралғандардың: 30%-ы оң жауап берсе, «енді танысамыз» дегені 20%-ды құраған, «маған қызықты емес» деушілер – 4%, «жоқ, білмеймін» деп жауап бергендер 46% болған. Шымкентте сәуір айында мемлекеттік қызметшілер, жергілікті өзін өзі басқару органдарының, үкіметтік емес ұйымдардың өкілдері мен журналистер үшін алғашқы семинар өтті. Мұндай жұмыс тек оқыту алаңы ғана емес, сондай-ақ қайтарымы мол байланыс арнасы болмақ.
«Ашық үкімет» тақырыбында сөз қозғай отырып, Президент Әкімшілігі аталған заң қабылданғанға дейін де жұртшылықпен ашық жұмыс жүргізгенін атап айтқан жөн. Мәселен, «Мемлекет басшысының веб-сайты» ақпараттық жүйесі 2005 жылдан жұмыс істейді, ол Елбасының, Президент жанындағы комиссиялар мен кеңестердің және оның Әкімшілігінің Интернет жаһандық желісінде елдің бет-бейнесін халықаралық қоғамдастыққа танымал ету мен олардың қызметі туралы қазақстандық және әлемдік Интернет қолданушыларын хабардар ету мақсатына арналған.
Сайтта «Президенттің бизнесті қорғауы» (2010 жылдан жұмыс істейді және кәсіпкерлердің Мемлекет басшысына тікелей өтініш жасауына арналған), «Президентке хат» (2015 жылы енгізілген, қайтымды байланыс жүйесін білдіреді) сервистері жұмыс істейді. 2016 жылы Президент Әкімшілігіне 2 мыңдай электрондық хат келсе, «Президенттің бизнесті қорғауы» сервисіне 81 өтініш түскен.
Еліміздің кез келген өңірінің тұрғындары akorda.kz сайты арқылы Президент Әкімшілігі басшылығының азаматтарды қабылдау кестесімен таныса алады, нақты лауазымды адамның қабылдауына жазыла алады. Қабылдауға келушілердің көпшілігі қабылдау кезінде осындай ыңғайлы жағдай жасалғаны үшін алғыс білдіріп, Президент Әкімшілігіне қабылдауға кіру өз
ауданы әкімінің қабылдауына кіруден жеңілдеу болғанын айтады.
Сондай-ақ, Президенттің баспасөз қызметі 2012 жылы әлеуметтік желілерде ресми аккаунттар ашты: бүгінде Twitter сервисін қолданушылар саны 193 мыңдай жазылушыны, Instagram – 164 мың, Facebook – 22 мыңдай адамды, YouTube видеосервисі 1530 жазылушыны құрайды, ал қарап шыққандар саны – 250 мың адам. Осылайша, Мемлекет басшысы көрсетіп отырған ашықтық – мемлекеттік органдар мен ұлттық холдингтердің барлық басшысы үшін айқын үлгі.
Қазіргі уақытта елімізде «Ашық үкіметтің» қолайлы заңнамалық базасы жасалғанын мақтанышпен айта аламыз. Ол іс жүзінде әрқайсымыздың кез келген заңды тәсілмен ақпаратты алуға және таратуға деген конституциялық құқымызды іске асыруға мүмкіндік береді. Бұл – Қазақстанды әлемнің ең дамыған елдерінің қатарына қосатын Президенттің «100 нақты қадам» Ұлт жоспарының бір қадамының орындалуы! Ең бастысы, осы ұлттық идеяның өмірімізде ойып орын алуы жөніндегі маңызды міндетті атқаруда азаматтарымыздың өз үлесі бар екенін сезінуі.
Мирболат ЖАҚЫПОВ,
Қазақстан Республикасы Президентінің Әкімшілігі Жалпы бөлімінің меңгерушісі