Сол ағайынға барып «сулы-нулы солтүстікке, шығысқа қарай көшсеңіздерші, барлық жағдай жасалады» деп үгіттеп көріңізші, «жарайды» деп бірден келісе кетуі екіталай. Мың ойланып, жүз толғанады. «Ағайынның ортасында отырмыз ғой, жылы орнымызды суытып қайтеміз, ағайын-туыстан алыстамай-ақ қояйық, өлсек туған жердің топырағы бұйырсын» деп қарсы уәж айтатындардың да аз болмайтыны анық.
Негізі, қоныс аударуға байланысты, ақпарат аз емес. Бірақ, сол ақпарат ауылдағы ағайынға толық жетпей жатқандай ма, қалай? Оған дәлел – «Көшіп барсақ өтемақы төлене ме?» деген оқырмандар сауалы. Бұл тек өтемақыға ғана қатысты. Олардың көш-қонға байланысты жауап алсам деген сауалдары өте көп. Демек, солтүстік, шығыс облыстарының билік өкілдері өткізген үш-төрт жәрмеңке кезінде жұрттың жүз пайыз ақпарат алуы мүмкін емес деген ой келеді. Біреу естіді, біреу естімеді. Естіген ағайынның өзі, жоғарыда айтқанымыздай, бірден құлай берілуі екіталай. Онымен бір мәрте емес, бірнеше рет кездесіп, үгіт-насихат жүргізуге тура келеді. Отағасын қоныс аударуға көндірген күннің өзінде отбасы мүшелерінің бірі болмаса бірі дүдәмал ойда болуы әбден мүмкін. Бәрі де адам баласы ғой, басқа облыс, басқа ауыл, бейтаныс адамдар, ағайын-туыс жоқ. «Үш-төрт еңбек жәрмеңкесімен шектелмеу керек» деп топшылап отырғанымыздың мәнісі осы. Жергілікті халықтың менталитетін ескеру керек. Тіпті, үйді-үйге барып жұмыс жасаса да артық болмас. Әкімдік пен әлеуметтік сала қызметкерлерінің мүмкіндігі шектеулі екендігін түсінеміз. Үй аралап жүруге олардың қолы қысқа. Және де бұл жұмысты жергілікті жердің жағдайын, халықтың психологиясын жақсы білетін жандардың жүргізгені дұрыс. Олар жергілікті халықтың «тілін» біледі. Сөйлесе алады. Сендіре алады. Көптің көзін жеткізе алады. Солтүстіктен барған делегация мүшелерінің білікті, білімді, жан-жақты екеніне ешқандай таласымыз да, дауымыз да жоқ. Бірақ, олардың ықпалы жергілікті «үгітші-насихатшылардай» болмайтынын ойлау керек. Осыны Денсаулық сақтау және әлеуметтік даму министрлігі мен жергілікті билік ескерсе деген ұсынысымыз бар. Тіпті, жергілікті жердің жағдайын жақсы білетін патриоттар топтастырылған еріктілер жасағын құрса да артық болмас. Өйткені, солтүстік облыстардан барған делегациялардың мүшелері ары кеткенде төрт-бес мәрте төбе көрсететін шығар, ал жергілікті жердегі белсенділерден жасалған жасақ күн сайын ел-жұрттың ортасында жұмыс жүргізер еді. Сондай жанның бірі – әріптесіміз Бейсенбай Тәжібаев. Онымен әңгімелескенде көп жайтқа көзіміз жеткен еді. Ол, тіпті, әлеуметтік желілер арқылы «солтүстікке қоныс аударатын адамдар болса хабарласыңыздар» деп үндеді. Бір емес, бірнеше рет.
– Сол үндеуіңе үн қосып, солтүстікке қоныс аударуға құлық білдіргендер болды ма? – деп сұрадым.
– Болмады.
– Себебі неде деп ойлайсың?
–Ауылдағы ағайынның әлеуметтік желіні қарайтындары некен-саяқ-ау. Көп үйде интернет жоқ. Жастардың бәрі әлеуметтік желіге байланған ғой қазір. Соған қарамастан, хабарласқан ешкім болмады. Бірақ, бір нәрсені сенімді айта аламын, қоныстандыру жайлы бағдарламаны жақсы білетіндер аз. Әлі де болса ағайынға ақпарат жетпей жатыр. Жеткен күннің өзінде көзбе-көз, бетпе-бет отырып, кең көсіліп түсіндіргендей болмайды.
– Министрліктің сайтында барлық ақпарат тұр ғой, қай облысқа қанша отбасыны қоныстандыру жоспарланып отыр, қандай жұмыс орындары бар, қандай жағдай жасалады…
– Сол ақпаратты ауылдағылардың көріп-біліп отырғанына таласым бар. Министрлік басшыларымен кездескен кезде де осы ойды айтқан едім.
– Олар бұл ойыңды қалай қабылдады?
– Жақсы қабылдады. Өзімнің ойларымды, тұжырымдарымды бүкпесіз жайып салдым. Мамандығым журналист әрі өзім оңтүстік өңірінен болғандықтан, сонымен бірге бұл мәселені егжей-тегжейлі саралап жүргендіктен, бір нәрсеге көзім анық жетті. Жекелей отбасы емес, бүкіл ауылды ағайын-туысымен, көрші-қолаңымен бірге көшіруді қолға алу керек.
Оңтүстікте үлкенді тыңдайды, үлкеннің бәтуалы сөзіне құлақ асады. Қазір ауылдарда би бар. Би – елге еңбегі сіңген, қадірлі, абыройлы адам. Көпшілік оның сөзіне құлақ түреді. Ауыл билері, ауыл ақсақалдары арқылы жұмыс жүргізілсе, біз әңгіме етіп отырған мәселені оңтайлы шешуге әбден болады.
Шынында да, құлаққа кіретін, ден қоятын ұсыныс. Егер тұтас ағайын-туыс, көрші-қолаң бір ауылға қоныстанса, ағайыннан алысқа кетіп қалдым деп уайымдамас еді, жаңа ортаға тезірек көндігер еді. Жоғарыда тілге тиек еткеніміздей, қазақы болмыс-бітім қанымызда бар. «Өмір бар жерде өлім бар, тойға бармасаң барма, қазадан қалма» деп жатамыз. «Білмейтін жердің ой-шұңқыры көп, алда-жалда қайғылы жағдай бола қалса, топырақ салуға келе алмай жатсам ағайындыққа сын» деп жатады. «Туған жердің топырағы бұйырсын, сүйегім басқа жерде қалғаннан сақтасын» деп жатады.
Жаңалық ашып отырғанымыз жоқ, шынында да осылай ғой. Бұл үшін ағайынды сөге жамандауға болмас. Егер бүкіл ауыл болып солтүстікке қоныс аударып жатса, қазақи болмыс-бітімімізге тән осындай түйткілдердің түйіні шешілер еді-ау.
Қоныстандыру көшіп-қону ғана емес, бұл – солтүстік, шығыс облыстарды қазақыландыру. Мектептері мен балабақшалары, басқа да әлеуметтік нысандары тұрғындардың аздығынан жабылуға шақ тұрған ауылдардың тіршілігін түзеу. Қоныс аударушылар келген соң балабақшадағы, мектептердегі бала да көбейеді, жұмыс күшіне тапшы болып отырған шаруашылықтардың да жағдайы түзеледі, тілдік орта қалыптасады. Яғни, бір-бірімен жіпсіз байланған өзекті мәселелердің түйіні тарқатылар еді. Мәселен, Павлодар облысында жергілікті ұлттың үлесі әлі де аз. Соны көбейту керек, қазақыландыру керек. Кең-байтақ, ұлан-ғайыр қазақ жерін игеруіміз керек. Естеріңізде бар шығар, өткен ғасырдың тоқсаныншы жылдарының соңында елордамыз «Астананы қазақыландыру» дүбірлі акциясы басталған еді ғой. Соның нәтижесінде айналдырған он-он бес жылда Астана қазақы елордаға айналды. Бұл – жершілдік емес, ұлтшылдық емес. Бұл – ұлтжандылық.
Қалай, ағайын, көшуге дайынсыз ба?
Бәрекелді, көш көлікті болсын!
Ғалым ОМАРХАН,
«Егемен Қазақстан»