17 қаз, 2018 сағат 07:13

Ли Куан Ю реформасы жемқорлықты қалай жеңді?

Сингапур еліндегі экономикалық ғажайыптың авторы Ли Куан Ю өз елін «үшінші әлемнен» дамыған елдермен және сыбайлас жемқорлық деңгейі төмен елдерге айналдырды. Мұны ол қалай жасады?

Тәуелсіздік алған сәтте (1965), Сингапур қорқынышты мемлекет болды: халықтың көпшілігінің кедейлігі, ұрлау және парақорлық мемлекет өмірінің ажырамас бөлігі болды. Елде табиғи ресурстарға жетіспейді, тіпті ауыз су және құрылыста пайдаланатын құмды импортталады.

Ағылшын отарлау билігі тиімді басқару жүйесі мұрасын қалдырғанмен, Сингапурдағы сыбайлас жемқорлықты ауыздықтау қиындық тудырды. Көптеген лауазымды тұлғалар сыбайлас жемқорлық схемасына қатысы бар болғандықтан, үкіметте теріс пайдаланушылыққа қарсы күрес жүргізу өте күрделі болды.

Сыбайлас жемқорлықты дамыту коммерциялық сектор қызметкерлерімен салыстырғанда мемлекеттік қызметкерлердің қарапайым табыстарына ықпал етті. Сонымен қатар, халықтың басым бөлігі білім беру мен құқықтық мәдениеттің өте төмен деңгейіне куә болды. 

Елдегі ахуалды бұзған адам Ли Куан Ю болды. 1959 жылы маусым айында «Халықтық іс» партиясымен сайлауда жеңіске жетті және премьер-министр лауазымын тағайындалды. «Буржуа, ағылшын тілін үйрететін, көшбасшылар тобы», жаңа партия өзі деп атаған кезде, әлеуметтік, құқықтық және экономикалық салаларда тәртіп орнатуға кірісті.

Ли Куан Ю өзінің реформаларын ең жақсы бастаған анықтамасы: «Егер сіз жемқорлықты жеңуді қаласаңыз, достарыңыз бен туыстарыңыздан бас тартуға дайын болыңыз». Осыдан кейін ел заңнамасының ережелері өзгертілді. Кез-келген адам заң жүйесі бойынша тең болды және оның жоғары топқа немесе төмен топқа жататыны заңға бірдей болды.

Жаңа үкіметтің пікірі бойынша ресми қателіктермен күресу үшін мынадай схема: билік - ақша - жемқорлықты - жою қажет болды. Осы мақсатта Қаржы министрлігі сыбайлас жемқорлыққа қарсы арнайы бағдарлама әзірледі, оған бірқатар шаралар енгізілді. Олардың кейбіреулері мынадай болды:

- төменгі деңгейдегі лауазымды тұлғаларды олардың басшыларының бақылауының ашықтығын қамтамасыз ету;

- коррупциялық байланыстардың қалыптасуына жол бермеу үшін лауазымды тұлғалардың ротациясын қамтамасыз ету;

- таңғажайып инспекциялар жүргізу - бюрократиялық кешігулерді болдырмау мақсатында азаматтар мен ұйымдармен өзара іс-қимыл тәртібін жетілдіру;

Ли Куан Ю өзі бастаған партиямен бірге барлық сыбайлас жемқорлық шиеленістерін объективті түрде қамти алатын тәуелсіз және объективті бұқаралық ақпарат құралдарының қалыптасуына жағдай жасады.

Сыбайлас жемқорлықпен тиімді күресудің маңызды шараларының бірі лауазымды тұлғалардың жалақысын көтеру болды. «Олар лайықты және адал жұмысқа лайық», - деп мәлімдеді Ли Куан Ю. Саясаткердің айтуы бойынша, егер мемлекеттік қызметкерлер қосымша еңбекақы төлемесе, онда коммерциялық секторда «бас миы төгілуін» болдырмау екіталай.

Бұл тұрақты және сенімді билік - елдің табысты басқаруының кілті. Шенеуніктердің байлығының артуы тез болды, мемлекеттік қызметке үздік мамандар қосылды. Шапшаң экономикалық өсудің басталуымен шенеуніктердің жалақысы жеке сектордың кірісіне қарай өсіп отырды.

Ли Куан Ю жоғары лауазымды шенеуніктердің дәстүрлі табыс түрін өзгертті. Қазір министрлердің, судьялардың және жоғары мемлекеттік қызметшілердің жалақысын қайта қарау жеке сектор төлеген табыс салығы сомасына автоматты түрде байланысты болды. Жұмыс істеп тұрған лауазымды тұлғалардың жалақы формуласы мынадай болған: мемлекеттік қызметшінің жалақысы жеке сектор қызметкерінің салық декларациясында көрсетілген салыстырмалы дәрежедегі табысының 2/3 бөлігі ретінде анықталды.

Британ колониалдық үкіметінен сингапурлықтарға «Жұқпалы ашкөзді тергеу бюросы» деп аталатын «Сыбайлас жемқорлықты тергеу бюросы» қалды. Бюро директоры қызметі үшін өз премьер-министріне тікелей жауапты болды. Бюроның негізгі функциялары мемлекеттік қызметшілердің жасаған лауазымдық жағдайын теріс пайдаланғаны, абайсызда немқұрайлылық пен парақорлық фактілерін қарау болып табылды.

Бюро авторитарлық өкілеттіктерге ие болды. Сот шешімінсіз, сыбайлас жемқорлық әрекеттерінде күдіктілерді ұстауға және іздестіруге, олардың банктері мен үлестік шоттарын тексеруге құқығы бар еді. Бюро күдіктінің туыстарына қатысты іс қозғалуы, кез-келген куәгерді сауал қоюға шақыруы және істі тергеу барысында туындайтын құқық бұзушылықтарды тергеуі мүмкін еді.

Бюро әрбiр азаматтың мәртебесiне, дініне қарамастан, жауапкершiлiгiн жасауға құқылы болды. Бірақ мемлекеттік органдардың қызметкерлеріне кезек күттірмейтін сыбайлас жемқорлыққа байланысты ұстанымдарды алатындығына ерекше көңіл бөлінді. Сыбайлас жемқорлық үшін сотталған лауазымды адам жұмысынан, зейнетақысынан және барлық жеңілдіктерден айырылады.

Гарвард университетінің қызметкерлері қызықты деректерді ұсынды. Елдің Мексикадан Сингапурдағы сыбайлас жемқорлық деңгейін төмендету үкіметке салықтың 20% - ға өсуімен салыстырмалы экономикалық тиімділік береді деп есептеді.

1989 жылы Бюроның сыбайлас жемқорлыққа қатысты ең аз айыппұл мөлшері 10 мыңнан 100 мың сингапур долларына дейін жетті. Бұған қоса, жалған куәлік беру немесе тергеуді алдау әрекеті бас бостандығынан айырылуға әкеледі.

Тіпті премьер-министр өзі де осы жазалаушы органның барлық құзырлы мүмкіндіктерінен бой тасалаған жоқ. Бюро бірнеше рет Ли Куан Ю мен оның отбасы мүшелерін зерттеді, бірақ одан ешқандай нәтиже болмады. Бірақ Бюроның қызметі кезінде бірнеше министрлер, қоғамдық қайраткерлер, кәсіподақ басшылары және мемлекеттік компаниялардың топ-менеджерлері түрмеге отырды.

Керімсал Жұбатқанов